Mēneša debesis : novembris

Publicēts: 30.10.2013

Kādam 2013. gada oktobris paliks atmiņā kā samērā silts mēnesis. Kāds atcerēsies komētas C/2012 X1 LINEAR uzliesmojumu. Mums un arī StarParty #10 apmeklētājiem oktobris būs piedāvājis agrāk nebijušu piedzīvojumu - skaidru nakti zvaigžņu vērotāju salidojuma laikā. Lai arī turpmākās oktobra naktis bija ierasti rudenīgas, ceram, ka novembris atnesīs vairāk skaidru nakšu. Kā nekā jāķer komētas!

* Merkurs būs jāatliek uz citu laiku.

Venēra turpina celties arvien augstāk un augstāk. Meklējama pie dienvidrietumu horizonta pēc Saules rieta. 6. novembrī nedaudz uz augšu būs vērojams augošs Mēness sirpis.

Marss novembra sākumā aust Lauvas zvaigznājā ap plkst. 1:30, mēneša beigās - ap 1:00 Jaunavas zvaigznājā. 27. novembrī Marss atrodas Jaunavas zvaigznājā, bet no tā nedaudz uz leju Lauvas zvaigznājā - dilstošs Mēness.

Jupiteru var dēvēt par nakts karali. Mēneša sākumā tas virs ziemeļaustrumu horizonta parādās neilgi pēc 20:00, bet novembra beigās īsi pirms 19:00. Saules sistēmas lielākā planēta meklējama Dvīņu zvaigznājā. 22. novembrī Jupitera atrašanai kā orientieri varat izmantot Mēnesi.

* Saturns atrodas konjunkcijā ar Sauli un ir pilnībā svītrojams no aplūkojamo objektu saraksta. Pagaidām...

Urāns un Neptūns ir novērojami uzreiz pēc Saules rieta, bet ieteicams pagaidīt pāris stundiņas un tikai tad ķerties pie šo Saules sistēmas tālāko planētu apskates. Neptūns meklējams Ūdensvīra, bet Urāns Zivju zvaigznājā. Jāatceras, ka tie nav objekti, kurus jāaplūko ar neapbruņotu aci. Vajadzēs vismaz binokli, lai ieraudzītu Urānu, bet Neptūna aplūkošanai jau teleskopu. 12. novembrī starp abām tālajām planētām Zemes debess jumā būs redzams augošs Mēness.

Neviena komēta nav aplūkojama ar neapbruņotu aci, tomēr ir dažas, kurām ir vērts pievērst uzmanību teleskopā.

C/2012 S1 ISON - joprojām ar nepacietību gaidām tās tikšanos ar Sauli un ceram, ka šī "astes zvaigzne" būs redzama ar neapbruņotu aci. Pagaidām komētas spožums atpaliek no prognozētā, bet teleskopā (jo īpaši fotografējot) ir labi redzama tās garā aste. Komēta būs lielisks mērķis tiem novērotājiem, kuri mīl mosties ļoti agri no rīta (vai arī neiet gulēt naktīs vispār). Pirms pietuvošanās Saulei, tā līdz 5. novembrim būs redzama Lauvas zvaigznājā, bet pēc tam - Jaunavas zvaigznājā.

Turpat netālu no ISON komētas redzama C/2012 X1 LINEAR, kura nesen piedzīvoja strauju spožuma palielināšanos. Komēta meklējama rīta pusē Vēršu Dzinēja zvaigznājā. 17. un 18. novembrī tā atradīsies netālu no spožā Arktura.

5.-12. novembris Taurīdu plūsma. Ziemeļu maksimuma (12. novembris) radiants atrodas netālu no Sietiņa jeb Plejādēm, bet dienvidu (5. novembris) - nedaudz zemāk. Tiek uzskatīts, ka šī plūsma ir Enkes komētas atstātie putekļi. Lai arī netiek prognozēti vairāk kā 10 meteori stundas laikā, dažreiz šīs plūsmas ietvaros izdodas novērot ļoti krāšņas ugunsbumbas. Plūsmai ir divi maksimumi - pirmais naktī no 5. uz 6. novembri, bet otrais aptuveni nedēļu vēlāk - no 12. uz 13. novembri. Šogad pirmā maksimuma novērojumiem netraucēs Mēness, bet jau ap 12. datumu Mēness būs krietni vien traucējošāks. Novērojumus ieteicams veikt pēc pusnakts.

9./10. novembris - Cefeīdu plūsma - plūsma, kuras radiants atrodas nenorietošajā, karaliskajā Cefeja zvaigznājā. Salīdzinoši jauna plūsma, kuru atklāja tikai 1969. gadā. Prognozēti ne vairāk kā 20 meteori stundas laikā. Tā kā radiants atrodas augstu virs galvas, tad meteorus var sākt gaidīt jau pēc Saules rieta.

12./13. novembris - Pegazīdu plūsmas meteori ir Banpleina komētas atliekas, kas pēdējo reizi redzēta 1819. gadā. Radiants atrodas Pegaza zvaigznājā. Labā gadā var novērot kādu duci "krītošo zvaigžņu". Šogad novērojumus apgrūtinās Mēness, kas norietēs tikai nakts otrā pusē. Ieteicams novērojumus sākt pēc plkst. 2iem.

14./15. novembris - Andromedīdu plūsma - vāja plūsma, kuru šogad novērot traucēs Mēness. Šīs "krītošās zvaigznes" ir Biela komētas atliekas, kas 1845. gadā sadalījās divās daļās. Pateicoties šim notikumam, 1885. gadā Andromedīdas bija īpaši krāšņas - aptuveni 13 000 meteoru stundas laikā. Lai arī mūsdienās no šī krāšņuma nekas nav saglabājies, daži no eksemplāriem ir tik lieli, ka nonāk līdz zemei un kļūst par meteorītiem (īstiem). Radiants atrodas netālu no Andromedas galaktikas. Novērojumiem vislabākais laiks ir no plkst. 22iem līdz plkst. 1-2 naktī. Šī plūsma ir slavena ar skaistiem un iespaidīgiem meteoriem.

17./18. novembris - Leonīdu plūsmas maksimums. Šī plūsma ir Tatla komētas (55P) atstātās atlūzas. Šogad novērojumiem traucēs Mēness, kas nozīmē, ka pamanīsiet tikai visspožākos eksemplārus. Protams, ja debesis neklās mākoņi. Ja nu debesis ir skaidras, izmanto iespēju, noskaties Latvijas gadadienai veltīto debešķīgo "salūtu".

3. novembris - jauns Mēness
10. novembris - pirmais ceturksnis
17. novembris - pilnmēness
25. novembris - pēdējais ceturksnis

Citi notikumi

* 3. novembris - hibrīdais Saules aptumsums.
* 28. novembris  - ISON komēta perihēlijā

* Tumšās rudens debesis ir lieliska iespēja iepazīt galaktikas un citus tālos Visuma objektus. Šoreiz pievērsīsimies Pegaza zvaigznājam. Tajā atrodas viena no skaistākajām lodveida zvaigžņu kopām - M15. Arī galaktiku cienītājiem spārnotais zirgs neliks vilties. Tur ir gan NGC 7332 un NGC 7339 pārītis, gan iespaidīgā NGC 7331, kurai blakus atrodas vairākas mazākas un blāvākas galaktikas. Pavisam netālu no šīs galaktiku grupas atrodas NGC 7320, kas pieder tā dēvētajam Stefana Kvintetam, kurā, kā jau nosaukums vēsta, ietilpst piecas galaktikas. Ja nu ar šīm galaktikām vēl ir par maz, tad uz robežas ar Zivju zvaigznāju ieteicams sameklēt NGC 7619, kas pieder aptuveni 170 miljonus gaismas gadu tālajai Pegasus I galaktiku grupai.

* Turpat uz robežas starp Pegaza un Zivju zvaigznājiem atrodama interesanta asterisma, kas atgādina apgāztu "L" burtu. To dēvē par HD 222454 grupu. Vēl vienu asterismu var sameklēt, atrodot zvaigzni HIP 113766. Šis sakopojums, kas nodēvēts par Delphinus Minor, atgādina Delfīna zvaigznāju.

* Tiem, kas debesu iepazīšanu vēlas sākt ar pazīstamākiem objektiem, rekomendējam Plejādes (Sietiņš, M45), Andormedas galaktiku (M31) un Perseja Dubultkopu. Šos objektus var aplūkot gan ar neapbruņotu aci, gan ar binokli, gan ar teleskopiem.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Mārča tieši 3.11.2013 domāja šādi:

Sveicināti!! Gribētu, lai kāds man lūdzu saprotami paskaidrotu, ko nozīmē astronomijā jēdziens "ISON komētas perhēlijs"?! Jo esmu uz atsronomiju uz Jūs :D

2. Redaktors tieši 3.11.2013 domāja šādi:

Perihēlijs - Saules sistēmas objekta orbītas punkts, kurā konkrētais objekts atrodas vistuvāk Saulei.
    Afēlijs - Saules sistēmas objekta orbītas punkts, kurā konkrētais objekts atrodas vistālāk no Saules.

Atkarībā no atskaites punkta, varam ražot arī citus jēdzienus:

* Perigejs, apogejs - orbītas atskaites punkts ir Zeme
    * Periselēnijs, aposelēnijs - atskaites punkts Mēness
    utt.

3. Andris R tieši 13.11.2013 domāja šādi:

Ir vērts pievērst uzmanību vēl vienai komētai – C/2013 R1 Lovejoy. Uz doto brīdi tā ir spožākā no ziemeļu puslodē vērojamām, spožums ap 6 zv-ņu lielumu. Līdz 18.nov. Mazās Lauvas zv-jā, tad ātri šķērsos Lielā Lāča zv-ja apakšējo daļu (...pakaļkājas), un mēneša beigās būs skatāma Vērša Dzinēja zv-jā. Spožums turpinās pieaugt, prognozētais maksimumā 4-5 m. Tātad tumšās debesīs varētu mēģināt saskatīt arī ar neapbruņotu aci. Jo vairāk... ka ISON redzamības apstākļi kļūst nelabvēlīgāki...

4. puuce tieši 13.11.2013 domāja šādi:

Lasu par citu veiktajiem novērojumiem u.c. astronomijas aktivitātēm un tiešām aizdomājos: kur vēl novembrī ir pieejams skaidrs laiks. Kopumā jau jebkura vieta Latvijā , diemžēl, ir astroklimata mēslaine, bet mana dzīvesvieta (vismaz man tā šķiet ) ir šīs mēslaines visdziļākā vieta. Ja nelīst, tad ir migla vai vismaz nenormāls gaisa mitrums. Bieži arī vasarā braucot mājās no 30km - 50km attālām vietām nopriecājos,ka nu beidzot ir skaidrs laiks, varēšu izvilkt teleskopu no šķūnīša. Bet jo tuvāk mājām, jo lielāks bezceris. Un tā gandrīz vienmēr. Bet,nu, kaut kā jau ar to jāsadzīvo, jo pa retam (ļoti pa retam) jau izdodas kaut ko pavērot.

5. Mārča tieši 26.11.2013 domāja šādi:

Sveiki!! Kur patreizs Novembra beigās atrodās Jupīters?

Vai viņu var redzēt diezgan augsti virs horizontu ZA pusē !!

6. Redaktors tieši 27.11.2013 domāja šādi:

Atkarībā cikos skaties, bet ziemeļaustrumu pusē ir meklējams. Ap 20:00 jau labi redzams. Meklējams Dvīņu zvaigznājā. Spožākā "zvaigzne", kuru grūti sajaukt ar kaut ko citu.