Mēneša debesis : marts

Publicēts: 3.03.2010

Nudien, arī februāris nepievīla ziemas prieku mīļotājus. Daļa pat ir sākusi kurnēt, ka ziema ir krietni vien pārsniegusi savas pilnvaras. Debesu vērotājus gan februāris nepriecēja ar pārāk skaidru un novērojumiem derīgu laiku. Sinoptiķi sola, ka arī martā ziema vēl netaisās pamest Latviju. Vai arī debesis būs tikpat nelietojamas, lai pavērotu spožo Venēru un gredzenoto Saturnu?

Merkurs - būs redzams mēneša beigās pēc Saules rieta. Orientieris - Venēra. Starp Venēru un horizontu jāmeklē blāvāka zvaigznīte, kas arī ir Merkurs. Abi objekti meklējami Zivs zvaigznājā.

* Marss ir redzams uzreiz pēc Saules rieta Vēža zvaigznājā jau visai augstu virs horizonta.

* Venēra pamazām parādās arvien augstāk un augstāk rietumos pēc Saules rieta. Tā ir tik spoža, ka nesajauksiet ne ar vienu citu planētu.

* Saturns marta sākumā aust ap 21iem, bet mēneša beigās tas jau parādās austrumos uzreiz pēc Saules rieta. 21. martā Saturns atradīsies opozīcijā. Gredzenotā planēta meklējama Jaunavas zvaigznājā.

* Pārējās planētas šomēness nav vērojamas.

Šobrīd nav neviena komēta, kura būtu redzama ar neapbruņotu aci.

Tiek prognozēts, ka komēta 81P (Wild) varētu sasniegt 9 zvaigžņlielumu un to būtu iespējams aplūkot teleskopā. Komēta jāmeklē Jaunavas zvaigznājā.

16. marts - Corona Australīdas. Šī ir vāja plūsma, kuras radiants meklējams dienvidu puslodes zvaigznājā Corona Australis. Gaidāmi 5-7 meteori stundas laikā. Jāmeklē "krītošās zvaigznes", kuras no dienvidiem lido ziemeļu virzienā. Radiants praktiski ir aiz horizonta. Plūsma ilgst tikai dažas dienas.

22. marts - Kamelopardalīdas, kuru radiants atrodas Žirafes zvaigznājā. Lai arī stundas laikā tiek prognozēti tikai daži meteori, tie ir unikāli ar savu niecīgo ātrumu - aptuveni 7km/s.

Šajā pašā datumā vērojama marta Geminīdu plūsma, kuru atklāja tikai 1973. gadā. Tā ir maz izpētīta plūsma, tādēļ ikviens ir aicināts izmantot tumšās debesis un novērot meteoru plūsmu, kuras radiants meklējams Dvīņu zvaigznājā. Tā kā arī šie ir lēni meteori, tad uzskata, ka abas šajā naktī maksimumu sasniedzošās plūsmas ir vienas komētas atstātās atlūzu astes.

7. marts - pēdējais ceturksnis
15. marts - jauns Mēness
23. marts - pirmais ceturksnis
30. marts - pilnmēness

Citi notikumi

20. marts - beidzot sākas pavasaris! Lai arī astronomiskais, bet vienalga patīkami.

Galaktiku mednieki mostieties, jo ir pienācis pavasara galaktiku laiks. Optimālais ķīķerēšanas laiks - pēc pusnakts, kad virs horizonta ir gan Jaunavas, gan Berenikes matu, gan Medību suņu zvaigznāji. Galaktiku ka biezs!

Mēneša otrajā pusē, kad debesis nepiesārņo Mēness gaisma, varat mēģināt noķert zodiakālo gaismu.