Mēneša debesis : marts

Publicēts: 2.03.2014

Ziema atkāpjas. Par šo faktu šaubu nav. Iespējams, ka martā vēl sagaidīsim kādu sniegpārsliņu, bet pat Oriona zvaigznājs vēsta, ka ziemas valdīšanai tuvojas gals. Redzeslokā parādās pavasara zvaigznāji - Lauva un Jaunava. Marss virs horizonta parādās jau pirms pusnakts un gredzenotais Saturns ar vairs nav ilgi jāgaida.

Merkurs šomēness atrodas pārāk tuvu Saulei, tādēļ šīs planētas aplūkošanu vēlams atlikt uz citu mēnesi.

Venēra priecē tos, kuriem no rītiem nenāk miegs, lai gan marta beigās tā būs vērojama visai tuvu horizontam. Interesanta kombinācija būs redzama 26. martā, kad Venēra atradīsies zem dilstoša Mēness sirpja.

* Marss, kas meklējams Jaunavas zvaigznājā, marta sākumā virs horizonta parādās pēc 22iem, bet mēneša beigās jau pēc 20iem. Visai spožs Mēness disks zem sarkanās planētas būs vērojams 19. martā. Vēl tuvāk nekā Marss Zemes pavadonim būs redzama Jaunavas zvaigznāja spožākā zvaigzne Spika. Šis ir ļoti labs mēnesis, lai sāktu vērot Marsu, kas šobrīd atrodas pietiekami tuvu Zemei, lai teleskopā varētu ieraudzīt polāros ledājus un tumšākos virsmas objektus (mare).

* Jupiters joprojām ir "top" planēta, kas redzama jau uzreiz pēc Saules rieta (un pat pirms Saule ir pazudusi aiz horizonta, ja zinat, kur meklēt; tikai prātīgi ar teleskopiem un binokļiem, netrāpiet Saulē, tas var beigties bēdīgi!). 9. un 10. martā zem Jupitera atradīsies Mēness.

* Saturns marta sākumā aust pēc 1niem, bet marta beigās jau pēc 23iem. Ja 21. marta naktī nenāk miegs (un labāk, lai nenāk), ir vērts iziet ārā un apskatīt Mēnesi, virs kura ļoti tuvu atradīsies Saturns.

* Neptūns un Urāns atrodas pārāk tuvu Saulei, lai šīs planētas būtu vērts iekļaut aplūkojamo objektu sarakstā.

Lai gan šomēness neviena komēta nav solījusi parādīties pietiekami efektīvi, sekojiet līdzi jaunumiem.

16./17. marts - Corona Australīdas. Šī ir vāja plūsma, kuras radiants meklējams dienvidu puslodes zvaigznājā Dienvidu Vainags. Gaidāmi 5-7 meteori stundas laikā, kurus noķert traucēs spožais Mēness. Jāmeklē "krītošās zvaigznes", kuras no dienvidiem lido ziemeļu virzienā. Radiants praktiski ir aiz horizonta. Plūsma ilgst tikai dažas dienas.

22./23. marts - Kamelopardalīdas, kuru radiants atrodas Žirafes zvaigznājā. Lai arī stundas laikā tiek prognozēti tikai daži meteori, tie ir unikāli ar savu niecīgo ātrumu - aptuveni 7km/s. Šogad Mēness uzaust tikai ap 2iem naktī, tādēļ novērojumus labāk ieplānojiet ap pusnakti.

Šajā pašā datumā vērojama marta Geminīdu plūsma, kuru atklāja tikai 1973. gadā. Tā ir maz izpētīta plūsma, tādēļ ikviens ir aicināts izmantot tumšās debesis un novērot meteoru plūsmu, kuras radiants meklējams Dvīņu zvaigznājā. Tā kā arī šie ir lēni meteori, tad uzskata, ka abas šajā naktī maksimumu sasniedzošās plūsmas ir vienas komētas atstātās atlūzu astes. Arī marta Geminīdu vērošanu vēlams veikt līdz 2iem naktī.

1. marts - jauns Mēness
8. marts
 - pirmais ceturksnis
16. marts - pilnmēness
24. marts - pēdējais ceturksnis
30. marts - jauns Mēness (atkal!)

Citi notikumi

20. marts - Pavisam negaidīti ierodas pavasaris.

* Planētas - Jupiters, Marss un Venēra. Saturns tiem, kas naktīs nevar rast mieru.

* Ja esat sagaidījuši Marsu, ir vērts papētīt Jaunavas zvaigznāju, kurā šomēnes redzama sarkanā planēta.

* Vēl viens zodiakālais zvaigznājs, kurš šomēness vēl ir labi aplūkojams, ir Vēzis, kas gan vizuāli ir grūti ieraugāms (jāmeklē starp Dvīņu un Jaunavas zvaigznājiem). Ir vērts laicīgi gatavoties 2015. gadam, kad šajā zvaigznājā iesoļos Jupiters, un iepazīt Vēža dārgumus. Spožākais no tiem ir M44 (Siles jeb Bišu stropa kopa), kuru iespējams ieraudzīt jau ar neapbruņotu aci, bet īpaši krāšņi tā izskatīsies binoklī. Spēcīgāku instrumentu vajadzēs, lai aplūkotu vēl vienu kopu - M67, kuras zvaigžņu vidējais vecums ir 2,6 miljardi gadu. Vairāku zvaigžņu sistēmu cienītājiem rekomendējam aplūkot Zeta Cancri, kas ir trīs zvaigžņu sistēma, kas labi "sadalās" pie aptuveni 300x palielinājuma. Savukārt Iota Cancri ir jauka dubultzvaigzne, kuras abas komponentes atdalās jau salīdzinoši nelielā palielinājumā. Vēl viena interesanta zvaigzne ir 57 Cancri, kura pie aptuveni 200x palielinājuma atklājas kā triju zvaigžņu sistēma. Vēža zvaigznājā ir atrodama arī viena salīdzinoši spoža galaktika - NGC 2775. Lai arī teleskopā neparasto galaktikas uzbūvi nepamanīsiet, ilgas ekspozīcijas attēlos redzams, ka galaktikai ir elipsveida galaktikām raksturīgais viendabīgais kodols un spirālveida galaktikām raksturīga zaru struktūra ārējos reģionos.

* Aptuveni pusotru stundu pēc Saules rieta pavērojiet debesis rietumu pusē. Ja pamanīsiet milzīgu, tikko manāmas gaismas piramīdu, tad ziniet, ka tā ir zodiakālā gaisma. Protams, jāatrodas tumšā vietā. Pilsētā šo interesanto parādību izdosies vērot tikai, ja vienosieties ar Latvenergo. Ja rietumu virzienā no jums atrodas pilsēta vai ciems ar intensīvu apgaismojumu, tas būtiski traucēs ieraudzīt šo interesanto veidojumu.

* Ekstrēmo sporta veidu cienītājiem iesakām piedalīties Mesjē maratonā. Labākā nedēļa nogale šim izaicinājumam ir nakts no 29. uz 30. martu.

1. Aivars tieši 16.03.2014 domāja šādi:

Paldies.