Mēneša debesis : marts

Publicēts: 1.03.2009

Februāris bija mēnesis, kas pagāja komētas ēnā. Šobrīd Lulina komēta attālinās, lai, iespējams, nekad vairs neatgrieztos. Kas vēl bez aizejošās komētas priecēs mūsu acis šajā pavasara mēnesī, kad kaķu kori neļauj naktīs iemigt un Saules stari plicina baltā sniega segu?

Merkurs, Marss, Jupiters, Neptūns aust praktiski reizē ar Sauli, lai gan mēneša beigās Jupiteru varētu samērā labi atrast īsu brīdi pirms Saules lēkta.

* Venēra ir redzama jau pēc Saules rieta, katru vakaru arvien tuvāk un tuvāk horizontam. Pēc 20. marta Venēra ir kļuvusi praktiski par "rīta zvaigzni", kas parādās īsu brīdi pirms Saules lēkta. Izmantojiet izdevību aplūkot Zemes kaimiņieni, jo šobrīd tā ir īpaši liela un spoža.

* Saturns ir labākais no Saules sistēmas planētu piedāvājuma marta mēnesī. 8. martā tas atrodas opozīcijā. Meklējiet austrumos, Lauvas zvaigznājā.

Izmantojiet laiku lietderīgi un sameklējiet  Lulina komētu (P/2007 N3), kura šobrīd attālinās no Zemes un paliek arvien vājāka. Marta mēnesī komēta ātri šķērsos Lauvas (01., 02.03.) un Vēža zvaigznāju (03.-09.03.), lai apstātos Dvīņu zvaigznājā. 14. martā Lulina komēta atrodas 15' attālumā no Eskimosa miglāja (NGC 2392).

Ne mazāk iespaidīga, lai gan skatāma tikai teleskopā, ir C/2006 OF2 (Broughton), kas atrodas Vedēja zvaigznājā un atrodama kā 10 lieluma objekts. Tipiska zvaigzne ar asti.

Ieteicams sameklēt arī 9tā lieluma objektu - C/2008 T2 (Cardinal), kas redzama praktiski visu nakti Perseja zvaigznājā.

16. marts - Corona Australīdas. Šī ir vāja plūsma, kuras radiants meklējams dienvidu puslodes zvaigznājā Corona Australis. Gaidāmi 5-7 meteori stundas laikā. Jāmeklē "krītošās zvaigznes", kuras no dienvidiem lido ziemeļu virzienā. Radiants praktiski ir aiz horizonta. Plūsma ilgst tikai dažas dienas.

22. marts - Kamelopardalīdas, kuru radiants atrodas Žirafes zvaigznājā. Lai arī stundas laikā tiek prognozēti tikai daži meteori, tie ir unikāli ar savu niecīgo ātrumu - aptuveni 7km/s.

Šajā pašā datumā vērojama marta Geminīdu plūsma, kuru atklāja tikai 1973. gadā. Tā ir maz izpētīta plūsma, tādēļ ikviens ir aicināts izmantot tumšās debesis un novērot meteoru plūsmu, kuras radiants meklējams Dvīņu zvaigznājā. Tā kā arī šie ir lēni meteori, tad uzskata, ka abas šajā naktī maksimumu sasniedzošās plūsmas ir vienas komētas atstātās atlūzu astes.

4. marts - pirmais ceturksnis
11. marts - pilnmēness
18. marts - pēdējais ceturksnis
26. marts - jauns Mēness

Līdz pat 9. martam Mēness ir redzams uzreiz pēc Saules rieta. 10. martā tas uzaust pēc Saules rieta un atrodas tuvu Saturnam. 12. martā Mēness aust jau ap plkst. 22iem un riet ap 6iem no rīta. 16. martā Mēness aust  ap 2iem un riet jau ap 6iem, atrodoties ļoti zemu dienvidu pusē. Ap 20tajiem datumiem Mēness ir redzams dienas laikā, 26. martā atrodoties vistuvāk Saulei. Sākot ar 27. datumu Mēness ir redzams jau vēl brīdi pēc Saules rieta, ar katru nākamo dienu pakāpjoties arvien augstāk un augstāk. 30. martā Mēness šķērso Sietiņu un pēc Saules rieta vērojams blakus M45.

Citi notikumi

20. marts - sākas pavasaris! Lai arī astronomiskais, bet vienalga patīkami. Pagājušā mēneša balsotājiem, acīmredzot, tas ir liels pārsteigums.

M13 - lodveida zvaigžņu kopa, viena no iespaidīgākajām ziemeļu puslodes lodveida zvaigžņu kopām. 1974. gadā šīs kopas virzienā no Aresibo teleskopa tika nosūtīts ziņojums. Pati zvaigžņu kopa atrodas 25 000 gaismas gadu attālumā.

M92 - lodveida zvaigžņu kopa, kas arī atrodas Herkulesa zvaigznājā, ir viena no vecākajām lodveida zvaigžņu kopām, kas ir saskatāma jau binoklī. Pat nelielā teleskopā (~100mm) varēsiet to labi izpētīt.

Galaktiku mednieki mostieties, jo ir pienācis pavasara galaktiku laiks. Optimālais ķīķerēšanas laiks - pēc pusnakts, kad virs horizonta ir gan Jaunavas, gan Berenikes matu, gan Medību suņu zvaigznāji. Galaktiku ka biezs!

Mēneša otrajā pusē, kad debesis nepiesārņo Mēness gaisma, varat mēģināt noķert zodiakālo gaismu.

1. Redaktors tieši 6.03.2009 domāja šādi:

Saturns tiešām ir īpaši jauks šajās dienās (ap opozīcijas laiku). Vakar, lai arī bija zema dūmaka, izdevās paskatīties pat 800 reižu palielinājumā. Pavadoņi bija kā krellītes skaisti savērpušies rindiņā. Un jāpiekrīt, ka ar katru reizi redz arvien vairāk un labāk. ~200x palielinājumā Saturns bija ļoti stabils un labi varēja redzēt mākoņu joslas.

Vakar pamēģinājām sameklēt uz Mēness "Smily face" - Posidonius un Le Moņjēru varēja atrast viegli, bet smaidīgais objekts gan negribēja padoties pat 400 reižu palielinājumā. Bet nu lokācija bija spilgti apgaismota. Iespējams vajag daļēji noēnotu, lai ir tuvāk terminātoram, kad ēnas izceltu reljefu. Savādāk par Posidonius nebija neko īpašs. Toties Apenīnu kalni vakar bija kā konfekte :)

2. Spindzele tieši 6.03.2009 domāja šādi:

Vakar, ap 8 vakarā (pierīgā) bija ļoti interesantas debesis...tās bija mākoņu klātas, vietām ar spraugām pa kurām zvaigznes varēja redzēt, mēness gaismā mākoņi izskatījās kā baltas sniega kupenas..radīja sirreālas sajūtas :)

3. Redaktors tieši 8.03.2009 domāja šādi:

Šodien pārliecinājāmies, ka Saule ir pietiekami augstu. Tā kā turpmāk sestdienās, svētdienās un brīvdienās varēs apskatīt arī Sauli no aptuveni plkst. 12:00. Protams, ja ir skaidrs laiks.

4. Deja Vu tieši 9.03.2009 domāja šādi:

Vakar ap diviem dienā ienāca prātā aplūkot teleskopā Mēnesi. Jāsecina, ka arī gaišā dienas laikā skatīties uz Mēnesi ir gana interesanti.