Mēneša debesis : maijs

Publicēts: 1.05.2011

Pēc patīkami siltā aprīļa, kas mūs lutināja ar skaidrām naktīm un Saules pielietām dienām, maija sākums solās būt auksts. Kā gan savādāk! Atkal zied ievas. Neskatoties uz arvien sarūkošo tumsas laiku, vēl varat paspēt aplūkot gan lodveida zvaigžņu kopas, gan gredzenoto Saturnu.

* Venēra šomēness nav redzama.

* Marss šomēness nav redzams.

* Saturns ir vienīgā planēta, kuras novērošanai ir labvēlīgs laiks. Jāmeklē Jaunavas zvaigznājā netālu no zvaigznes Porrima. Mēneša sākumā Saturns maksimālo augstumu sasniedz pirms pusnakts, bet maija beigās augstākajā punktā Saturns atrodas jau vairs tikai pēc 21:30. Noteikti apskatiet gredzenoto planētu!

* Pirms saullēkta var vērot Urānu un Neptūnu, lai gan jāsaka, ka abas planētas atrodas ļoti tuvu horizontam un to novērošanas apstākļi līdz ar to nav tie labākie.

Jupiters būs redzams no rītiem maija otrajā pusē austrumu pusē zemu pie horizonta īsu brīdi pirms Saules lēkta. 29. un 30. maijā netālu planētas būs redzams dilstoša Mēness sirpis.

Merkurs šomēnes neatrodas novērojumiem labvēlīgā pozīcijā.

Šobrīd nav neviena komēta, kura būtu redzama ar neapbruņotu aci.

Ir vērts pamēģināt ieraudzīt uzaustošo zvaigzni C/2010 X1 (Elenin), kura rudenī varētu kļūt par komētu, kuru iespējams ieraudzīt ar neapbruņotu aci. Šobrīd tā ir redzama kā 12 lieluma zvaigzne Lauvas zvaigznājā, bet pašreizējās prognozes liecina, ka rudenī tā varētu būt pat 5 lieluma vai pat vēl spožāka.

Otra komēta, kuru var šobrīd ieraudzīt daudz maz labi, ir 29P (Schwassmann-Wachmann), kas virzās cauri Lauvas zvaigznājam. Ļoti neprognozējama komēta, kurai raksturīgi spoži izvirdumi. Patlaban ieraugāma kā 11. vai 12. lieluma zvaigzne.

1./2. maijs - Pī Būtīdas ir plūsma, kuras meteori nāk gan no Herkulesa, gan no Vēršu dzinēja zvaigznājiem. Labākais laiks ir aptuveni 2os naktī. Gaidāmi vidēji 6 meteorīti stundas laikā.

3./4. maijs - Alfa Skorpīdu plūsma ir vāja plūsma. Tās radiants pārvietojas no robežas starp Svaru un Skorpiona zvaigznājiem uz Čūskneša zvaigznāju. Tā kā šogad novērojumus netraucēs Mēness, būs iespējams pamanīt arī salīdzinoši blāvus šīs plūsmas meteorus.

5./6. maijs - Eta Akvarīdas ir interesanta plūsma, kuru labāk novērot, ja atrodaties Zemes dienvidu puslodē. Pirmie novērojumi reģistrēti jau mūsu ēras 401. gadā Ķīnā. Šīs plūsmas avots ir viens no  Haleja komētas atstātajiem atlūzu mākoņiem. Meteoru radiants atrodas Ūdensvīra zvaigznājā, kas atrodas visai zemu austrumos. Meteori ir salīdzinoši ātri - 66 km/s. Vērojumus varat sākt aptuveni 2os naktī un turpināt līdz rītausmai. Tiek prognozēti aptuveni 25 meteori stundas laikā. Šogad novērojumiem netraucēs Mēness.

3. maijs - jauns Mēness
10. maijs - pirmais ceturksnis
17. maijs - pilnmēness
24. maijs - pēdējais ceturksnis

Citi notikumi

4. maijs - Latvijas neatkarības deklarācijas pasludināšanas diena
8. maijs - Mātes diena

* Lodveida zvaigžņu kopu laiks - M13 un M92 Herkulesa zvaigznājā. Neaizmirstiet palūkoties arī uz Rasalgeti - interesanta dubultzvaigzne.

* Ne mazāk interesantas ir M3 un M53 kopas Berenikes Matu un Medību Suņu zvaigznājos. Viljams Heršels apraksta M53 kā vienu no skaistākajiem debesīs redzētajiem objektiem.

Sauli - projicējot vai lietojot īpašus filtrus. Atcerieties, ka lūkošanās uz Sauli bez speciāliem filtriem, ir bīstama jūsu veselībai.

* Zvaigznes - Cor Caroli (Alpha Canum Venaticorum) Medību Suņu zvaigznājā, kas ir brīnišķīga dubultzvaigzne, kuru iespējams izšķirt jau ar neliela teleskopa palīdzību. Uz augšu no Cor Caroli atrodama vēl viena interesanta zvaigzne - La Superba (Y Canum Venaticorum), kura ir viena no retajām koši sarkanajām zvaigznēm. Tās virsmas temperatūra ir tikai 2800 K - viena no aukstākajām zināmajām zvaigznēm. Šī sarkanā milža rādiuss ir aptuveni 2 AV.

* Ja nakts otrajā pusē nekādi nenāk miegs, varat iznest ārā teleskopu un pamēģināt noķert planetāro miglāju M27, kas pazīstams arī kā Hanteles miglājs, un dažas "meža pīles" - Meža pīles vaļējo zvaigžņu kopu. Pirmais objekts meklējams Lapsiņas, bet otrs - Vairoga zvaigznājos.

7. maijā varat vakarpusē pavērot Mēness pieaugošo sirpi, lai noķertu "pelnu gaismu". No Zemes atstarotā gaisma izgaismo Mēness nakts pusi un iekrāso to viegli pelēcīgu.4

1. x-f tieši 6.06.2011 domāja šādi:

Vai jūnija naktis ir pārāk gaišas, lai kaut ko ieraudzītu pie debesīm, tāpēc nav publicēta šī mēneša programma?

2. Redaktors tieši 6.06.2011 domāja šādi:

Informācija šobrīd tiek gatavota un tiks publicēta rīt.