Mēneša debesis : jūlijs

Publicēts: 6.07.2017

Astronomiskā vasara rit pilnā sparā un pamazām tuvojas rudens, kas nozīmē arvien tumšākas naktis, agrāku tumsas iestāšanos un Piena Ceļu virs galvām. Lai arī lielās planētas - Jupiters un Saturns - pamazām pamet skatuvi, tumšajās naktīs iespējams vērot tālos, blāvos miglājus, zvaigžņu kopas un galaktikas. Neaizmirstam, ka tieši jūlijā šogad notiks ikgadējā Ērgļa nometne (ja neesi reģistrējies, tāpat droši varēsi doties uz sev interesējošajām lekcijām).

* Merkurs vērojams zemu pie horizonta ziemeļrietumos īsu brīdi pēc Saules rieta. 25.jūlija vakarā Merkurs atradīsies netālu no Lauvas zvaigznāja "sirds" - Regula. Ainu papildinās augoša Mēness sirpis (apgaismotā daļa 7,6%).

* Venera vērojama no rītiem austrumos, pirms Saules ausmas. Praktiski visu jūliju spožā planēta atradīsies Vēža zvaigznājā. Tikai pēdējās divās dienās tā būs redzama Oriona zvaigznājā. 20.jūlijā interesantu kompozīciju netālu no Veneras veidos Mēness un Aldebarāns.

Marss šomēnes nav novērojams.

Jupiters pamazām pamet skatuvi, bet joprojām novērojams Jaunavas zvaigznājā. Noriet pēc pusnakts jūlija sākumā, bet mēneša beigās aiz horizonta pazudīs jau ap 23. 28.jūlija vakarā netālu no Jupitera atradīsies Mēness.

* Saturns atrodas Čūskneša zvaigznājā. Lai arī planēta vērojama ne pārāk augstu virs horizonta, jau nelielā teleskopā labi būs redzams gredzens.

Urāns meklējams Zivju zvaigznājā. Jāatceras, ka šī planēta nav saskatāma ar neapbruņotu aci. Planēta aust pēc pusnakts jūlija sākumā, bet jūlija beigās jau pirms.

* Neptūns aust pēc Saules rieta un joprojām atrodas Ūdensvīra zvaigznājā. Šīs planētas aplūkošanai būs nepieciešams teleskops.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

16./17. jūlijs - Omikrona Drakonīdu plūsma, kura atklāta 1971. gadā. Ļoti vāja plūsma. Mēness īpaši netraucēs novērojumiem, ja "krītošās zvaigznes" mēģināsiet ieraudzīt pirms 2 naktī.

29./30. jūlijs - Delta Akvarīdu plūsma - gaidāmi 15 līdz 20 meteori stundas laikā. Novērojums rekomendē sākt ap pusnakti. Jāpagriežas pret dienvidiem un jālūkojas uz augšu (der apgulties uz zemes). Radiants atrodas Ūdensvīra zvaigznājā, zemu pie horizonta dienvidaustrumos.

23.-30. jūlijs - Kaprikornīdu plūsma - šīs plūsmas avots ir Hondas-Mrkosa-Padjusakova komētas atstātās atlūzas. Lielākoties tiek novēroti spilgti dzelteni meteori un samērā bieži bolīdi. Vislabākais laiks novērojumiem ir pēc pusnakts.

1. jūlijs - pirmais ceturksnis
9. jūlijs
 - pilnmēness
16. jūlijs - pēdējais ceturksnis
23. jūlijs - jauns Mēness
30. jūlijs - pirmais ceturksnis

Citi notikumi

3. jūlijs - Zeme atrodas afēlijā.
20.-23.jūlijs - Ērglis 2017 nometne

* Labs laiks, lai mācītos zvaigznājus, jo debesis ir samērā gaišas un labi redzamas ir galvenās zvaigznāju zvaigznes.

* Neaizmirstiet pavērot debesis vakaros un naktīs, iespējams izdodas ieraudzīt sudrabainos mākoņus.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.