Mēneša debesis : februāris

Publicēts: 31.01.2015

2014./2015. gada ziema nelutina ar skaidrām naktīm, tomēr nevar teikt, ka netika dota iespēja pavērot gan Lovejoy komētu, gan skaistos ziemas objektus - Oriona miglāju, Plejādes, kā arī spožo Jupiteru, kurš februārī atradīsies opozīcijā. Šomēnes varam turpināt priecāties par svītraino milzu planētu, censties noķert spožo Venēru vakaros, kā arī tumšā vietā mēģināt ieraudzīt zodiakālo gaismu.

* Merkurs atrodas pārāk tuvu Saulei, tādēļ februārī tā aplūkošana nav ieteicama.

* Venēra redzama vakaros pēc Saules rieta dienvidrietumos. Interesanta kombinācija gaidāma 21. februārī, kad Venēra atradīsies ļoti tuvu Marsam. Turpat netālu būs redzams 3,12 dienas vecs Mēness sirpis.

Marss vērojams pēc Saules rieta visai zemu pie horizonta rietumos. Tā kā planēta Zemes debesīs atrodas zemu pie horizonta, uz īpaši detalizētiem skatiem teleskopā nav ko cerēt.

Jupiters ir šobrīd vislabāk novērojamā planēta, kura februārī atrodas opozīcijā. Milzu planēta aust praktiski uzreiz pēc Saules rieta ziemeļaustrumos. 3. februārī ļoti tuvu Jupiteram būs redzams gandrīz pilns Mēness. Meklējams Vēža zvaigznājā.

* Saturns februāra sākumā aust plkst. 4. no rīta, bet mēneša beigās gredzenotā planēta virs dienvidaustrumu horizonta parādās ap plkst.2. 13. februārī ļoti tuvu Saturnam būs vērojams 23,10 dienas vecs Mēness.

Urāns un Neptūns debesīs redzami pēc Saules rieta. Neptūns atrodas Ūdensvīra, bet Urāns - Zivju zvaigznājā. Urāna aplūkošanai nepieciešams vismaz binoklis., bet Neptūnu ieraudzīsiet tikai teleskopā.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

Ja jūsu rīcībā ir labs binoklis vai teleskops, rekomendējam aplūkot Lavdžoisa komētu (C/2014 Q2), kas februāra mēnesī šķērsos Andromedas zvaigznāju, bet februārā beigās atradīsies jau Perseja zvaigznājā. Vērā ņemami datumi ir 4. februāris, kad komēta atradīsies netālu no galaktikas NGC 891, un 20. februāris, kad komētas trajektorija ies tuvu garām miglājam M76, kas pazīstams kā Mazais Hanteles miglājs.

26./27 februāris - Delta Leonīdu plūsmas maksimums, kura vērošanu apgrūtinās augošais Mēness. Šīs plūsmas avots nav zināms, bet meteori ir ļoti lēni - aptuveni 24 km/s. Maksimumā novērojami aptuveni 5 meteori stundas laikā. Radiants atrodas starp Lauvas zvaigznāja zvaigznēm Zosmu un Algību. Ieteicams novērojumus sākt ap pusnakti.

4. februāris - pilnmēness
12. februāris - pēdējais ceturksnis
19. februāris - jauns Mēness
25. februāris - pirmais ceturksnis

Svarīgie datumi

6. februāris - Jupiters atrodas konjunkcijā.
26. februāris - no plkst. 1:59 līdz Mēness rietam būs vērojams, kā Mēness disks aizšķērso Vērša zvaigznāja spožāko zvaigzni Aldebarānu.

* Zodiakālo gaismu var ieraudzīt aptuveni stundu pēc Saules rieta, ja atrodaties patiesi tumšā vietā. Rietumu virzienā jāpamana liela blāvas gaismas piramīda, kuras pamatnē atradīsies Venēra un Marss.

* Jupitera vērošanai šis ir pats labākais mēnesis. Tā kā izmantojiet skaidrās naktis, lai aplūkotu svītraino milzi un tā četrus lielākos pavadoņus - Jo, Ganimēdu, Eiropu un Kallisto. Iespējams paveiksies un ieraudzīsiet arī Lielo Sarkano plankumu. 2. februāra naktī no plkst. 3 līdz 5 Jupitera disku šķērsos Lielais Sarkanais plankums, kā arī Jo un tā ēna. Savukārt 10. februārī no pusnakts līdz plkst. 3 uz Jupitera būs redzams Lielais Sarkanais plankums, kā arī Kallisto un tā ēna. 16. februārī sākot no plkst. 19 pāri Jupiteram virzīsies Ganimēda ēna. Pats pavadonis atradīsies aptuveni pusceļā pāri Jupitera diskam, kuru šķērso ap plkst. 21:30, bet ēna pazudīs ap 22:30. Nākamreiz Ganimēdu un tā ēnu var vērot 23. februārī  no plkst. 21:30 līdz 24. februāra plkst. 1:00 (ēnu līdz 2:30).

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.