Mēneša debesis : februāris

Publicēts: 2.02.2016

Janvāris vairāk kā nepieciešams mums parādīja, ka ir ziemas mēnesis. Tomēr nevarētu teikt, ka tas lutināja ar daudzām skaidrām naktīm. Atliek cerēt, ka februārī iespējas vērties tumšajās, ar zvaigznēm nosētajās ziemas debesīs būs vairāk, jo varēs pietiekami daudz planētas varēs aplūkot gan tie, kas sevi pieskaita pie pūcēm, gan tie, kuri mīl celties agri no rīta.

* Merkurs novērojams februāra pirmo nedēļu īsu brīdi pirms Saules ausmas dienvidaustrumos ļoti zemu pie horizonta.

* Venēra ar katru rītu slīd arvien zemāk un zemāk. Novērojama Strēlnieka zvaigznājā neilgi pirms Saules ausmas visai zemu pie dienvidaustrumu horizonta.

Marss februārī aust aptuveni plkst. 2os naktī. Meklējams Svaru zvaigznājā. Februāra sākumā sarkanīgā zvaigzne būs redzama netālu no Zubenelgenubi. Savukārt 29.februārī Mēness atradīsies Svaru "ielenkumā", bet Marss būs ceļā uz Skorpiona zvaigznāju, kuru tas sasniegs marta vidū.

Jupiters ir šobrīd vislabāk novērojamā planēta, kas virs horizona februāra sākumā parādās ap 21, bet mēneša beigās jau ap 19. Milzu planēta redzama Jaunavas zvaigznājā. 23.februārī, dienu pēc pilnmēness, Jupitera tuvumā gozēsies spožais Mēness, noēnojot Saules sistēmas lielākās planētas spožumu.

* Saturns kļūst arvien pieejamāks novērojumiem. Februāra sākumā gredzenoto planētu var sākt meklēt virs horizonta ap 5iem no rīta, bet mēneša beigās jau brīdi pēc plkst. 3iem. Saturns meklējams Čūksneša zvaigznājā, kas virs horizona nepaceļas pārāk augstu, tādēļ arī Saturna aplūkošanai šis nav tas labākais gads. 4.februārā rītā netālu no Saturna būs redzams dilstoša Mēness sirpis.

Urāns un Neptūns debesīs redzami pēc Saules rieta. Neptūns atrodas Ūdensvīra, bet Urāns - Zivju zvaigznājā. Urāna aplūkošanai nepieciešams vismaz binoklis., bet Neptūnu ieraudzīsiet tikai teleskopā.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

Ar binokli vai teleskopu aplūkojama ir komēta C/2013 US10 (Catalina), kas februāra mēnesī ceļos cauri milzīgajam Žirafes zvaigznājam. Tā varētu sasniegt 6. zvaigžņlielumu.

26./27 februāris - Delta Leonīdu plūsmas maksimums, kura vērošanu šogad būtiski apgrūtinās dilstošais Mēness. Šīs plūsmas avots nav zināms, bet meteori ir ļoti lēni - aptuveni 24 km/s. Maksimumā novērojami aptuveni 5 meteori stundas laikā. Radiants atrodas starp Lauvas zvaigznāja zvaigznēm Zosmu un Algību. Ieteicams novērojumus sākt ap pusnakti.

1. februāris - pēdējais ceturksnis
8. februāris - jauns Mēness
15. februāris - pirmais ceturksnis
22. februāris - pilnmēness

Svarīgie datumi

15. februāris - atzīmējam Galileo Galileja dzimšanas dienu.

* Jupiteru - strīpainais milzis atrodas pietiekami augstu un aust pietiekami agri, lai arī zvērināti cīruļi varētu priecāties par milzu planētu.

* Ir vērts iemācīties sameklēt Žirafes zvaigznāju, arī ja nav binokļa vai teleskopa, ar kuru ieraudzīt Catalina komētu. Tas ir "modernais" zvaigznājs, kuru 17.gadsimta sākumā izveidoja flāmu kartogrāfs Petrus Plancius, kas bariņu nevienam zvaigznājam nepiesaistītu zvaigžņu apvienoja Žirafes zvaigznājā. Varat iztēloties, ka debesīs lūkojaties nevis uz žirafi, bet uz tās plankumiem. Uz robežas starp Kasiopejas un Žirafes zvaigznāju var atrast vaļējo zvaigžņu kopu Stock 23. Binoklī viegli ieraugāmas ir četras zvaigznes, kuras veido Pūķa galvas minatūru kopiju. Lielākā palielinājumā saskatāmas jau vairāk zvaigznes. Iespējams, ka skaistākais veidojums Žirafes zvaigznājā ir Kembla Kaskāde - virkne zvaigžņu, kas noslēdzas ar brīnišķīgu vaļējo zvaigžņu kopu NGC 1502. Planetāro miglāju cienītājiem nebūs tālu jāmeklē NGC 1501. Tā aplūkošanai noteikti būs vajadzīgs teleskops. Savukārt galaktiku medniekiem jāceļo uz ziemeļrietumiem no Kembla Kaskādes, kur meklējama viena no tuvākajām galaktikām ārpus Lokālās Grupas - IC 342. Attālums līdz šai spirālveida galaktikai ir aptuveni 11 miljoni gaismas gadu. Lai arī to ir iespējams ieraudzīt teleskopā, jāatzīst, ka šoreiz fotografētājiem ir lielākas iespējas atklāt galaktikas milzīgos apmērus. Tās blāvo un plašo zaru sistēma aizņem apgablu, kas pielīdzināms pilna Mēness diskam.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. vēsture tieši 2.02.2016 domāja šādi:

"meteori ir ļoti lēni - aptuveni 24 km/s" - interesants salikums :D

2. Elvijs tieši 3.02.2016 domāja šādi:

Itin viss dzīvē ir relatīvs. 24 km/s priekš meteoriem ir lēni.
    Ātrākie pārsniedz pat 60 km/s ātrumu

3. Mario tieši 29.02.2016 domāja šādi:

Lūdzu, vēlējos noskaidrot ļoti spožu zvaigzni Mēness tuvumā (pa labi, mazliet uz augšu) visu nakti ap 25.-27.02.2016.
    Tiesa, novēroju to Vācijas vidienē, bet varbūt Latvijā bija redzams tāpat. Liels paldies!

4. Redaktors tieši 29.02.2016 domāja šādi:

Spožā zvaigzne bija Jupiters. Tagad jau Mēnesi no Jupitera šķir lielāks attālums.

5. DejaVu tieši 1.03.2016 domāja šādi:

Nu tā, februāris nopūdelēts, bet raksts par Jupiteru Facebookā atmodināja interesi.
    Kā tur ir ar tiem ikmēneša debesu apskatiem - vai debesu aktuālajai vērošanai der arī iepriekšējo gadu raksti, vai arī jāgaida šīgada apraksts?

6. Redaktors tieši 2.03.2016 domāja šādi:

Planētu stāvoklis mainās, bet, ja ir vēlme pašam rakties, vari ņemt jebkuru programmu, piem., Stellarium, un pētīt, kas kad ir redzams.

Marta debesu raksts ir uztapināts un lasāms.

7. DejaVu tieši 2.03.2016 domāja šādi:

Paldies!

8. no Kuldīgas tieši 2.03.2016 domāja šādi:

Šorīt ap sešiem ,skatoties uz ziemeļiem,redzēju ļoti spilgtu (pārsteidzoši zaļā krāsā)meteoru.Virziens no kreisās puses.Tas iemirzējās divas reizes.Parasti bija redzētas tikai tādas baltas svītras,bet šis izcēlās..

9. DejaVu tieši 19.03.2016 domāja šādi:

Ej nu tici tām prognozēm. Solīja mākoņus un sniegu, bet aizbraucot uz laukiem, tur tīra debess. Bērni teica, paņem teleskopu ...., es teicu, nē, sola mākoņus :)
    Jautājums Observatorijai: kurā brīdī tuvākajā pusgadā varētu pie jums apskatīt vizuāli baudāmāko no novērojamām galaktikām? Es ar savu tehniku tālāk par miglaino Andromēdu neesmu ticis.

10. Redaktors tieši 19.03.2016 domāja šādi:

Mums snieg...

Nu, ja tu esi viens braucējs, varam tevi kādam apmeklētāju bariņam droši piekabināt. Tā kā zvani, kad skaidrs laiks, skatīsimies.

Vēl jau paliek StarParty pavasarī vai rudenī. Protams, ja laiks skaidrā...