Mēneša debesis : decembris

Publicēts: 28.11.2012

Pēc pelēkā novembra, kad visas Leonīdas un Latvijas jubilejas salūts sakrita zemajos mākoņos, cerība nepamet, ka decembris būs kaut nedaudz skaidrākām naktīm. Vismaz, lai paskaitītu Geminīdas vai uzmestu aci Jupiteram.

* Merkuru vērot ieteicams mēneša sākumā. Saules sistēmas mazākā planēta būs redzama visai zemu pie dienvidaustrumu horizonta Svaru zvaigznājā. Interesanta kombinācija ir aplūkojama 11. decembra rītā, kad biedrosies Merkurs, Venēra un 27 dienas vecs Mēness.

* Venēra joprojām spīd no rītiem, pirms Saules ausmas, dienvidaustrumos. Tomēr ar katru dienu tā arvien vairāk tuvojas horizontam. Ja vēlaties aplūkot gandrīz pilnu, apgaismotu Zemes kaimiņienes disku, ir pēdējais laiks rīkoties. Mēneša sākumā ir vērts pierausties no gultas agrāk, lai pavērotu "mazo planētu parādi" - dienvidaustrumos skaistu rindiņu debesīs veidos Merkurs, Venēra un Saturns.

Marss ir aplūkojams tikai senākās fotogrāfijās un citos informācijas nesējos.

Jupiters viennozīmīgi ir dominējošā vakara planēta, lai gan tai pamazām sāk uzglūnēt gredzenotais Saturns. Saules sistēmas lielākā planēta ir redzama jau praktiski uzreiz pēc Saules rieta. Tā parādās ziemeļaustrumos, Vērša zvaigznājā, tieši virs Vērša "ragiem". 25. decembra naktī atkal būs iespēja pavērot, cik ļoti samazinās Jupitera spožums, kad tam blakus nostājas Mēness.

* Saturns ir paredzēts tiem cīruļiem, kas aizkavējušies cerībā uz globālo sasilšanu. Gredzenotais skaistulis dienvidaustrumos virs horizonta parādās jau 5. no rīta (~3:30 decembra beigās). Ja mēneša sākumā Saturns vēl viesosies Jaunavas zvaigznāja teritorijā, tad decembra otrajā pusē tas būs kļuvis par Svaru viesi. Interesantākā kombinācija ir gaidāma 10. decembrī, kad Saturnam būs pietuvojies visai sadilis Mēness.

Urāns redzams pēc Saules rieta dienvidaustrumos Zivju zvaigznājā. Lai ieraudzītu Urānu, jums vajadzēs vismaz binokli.

* Saules sistēmas tālākā planēta Neptūns šobrīd atrodas Ūdensvīra zvaigznājā un ir redzama pēc Saules rieta. Tā aplūkošanai noteikti nepieciešams teleskops.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

Jaudīgāka teleskopa īpašniekiem rekomendējam aplūkot C2012 S1 (ISON), kas decembrī meklējama Dvīņu zvaigznājā. Šobrīd tās zvaigžņlielums ir aptuveni 15, bet prognozes liecina, ka tā varētu kļūt par visai iespaidīgu objektu 2013. gada nogalē.

10./11. decembris Monocerotīdu un Chi Orionīdu plūsma. Pirmajai plūsmai radiants atrodas starp Dvīņu un Vienradža zvaigznājiem, savukārt Chi Orionīdu izejas punkts atrodas starp Vērša un Oriona zvaigznājiem. Jāsaka gan, ka neviena no šīm plūsmām nav pietiekami spēcīga. Ieteicams novērojumus sākt pēc pusnakts, ap 1:00. Šogad novērojumiem netraucēs Mēness gaisma.

11./12. decembris - Sigma Hidrīdu plūsma - radiants atrodas Hidras zvaigznāja "galvas daļā". Tie ir vieni no ātrākajiem meteoriem, kurus labos apstākļos var novērot pēc pusnakts līdz pat rīta ausmai. Tā kā šogad novērojumus netraucēs Mēness gaisma, varat mēģināt noķert kādu "Hidras atvasi".

13./14 decembris - Geminīdu plūsma - Mēness šogad Geminīdas netraucēs. Radiants meklējms nedaudz uz ziemeļiem no Dvīņu zvaigznāja zvaigznes Kastora. Optimistiskās prognozes sola pat 120 meteorus stundas laikā. Aptuveni 3% no tiem aiz sevis atstāj pēdu - ar aci pamanāmu švīku, kas vērojama vēl kādu brīdi pēc tam, kad meteors jau apdzisis. Šo meteoru avots nav komēta, bet gan Icarus, kas ir neparasts asteroīds, kas dažkārt lido tuvu garām Zemei.

16./17. decembris - Piscīdu plūsma - plūsma, kas tika atklāta 1973. gadā. Jauna un maz izpētīta, bet arī ļoti vāja plūsma. Sagaidāmi ne vairāk kā 8 meteori stundas laikā, kuru radiants meklējams Zivju zvaigznājā.

20./21. decembris - Delta Arietīdu plūsmas maksimums. Vāji, bet ātri meteori, kas redzami jau pirms pusnakts. To radiants atrodas Auna zvaigznājā. Šogad stundas laikā gaidāmi aptuveni 10 meteori. Tā kā Mēness atrodas samērā tuvu Auna zvaigznājam, tas varētu nedaudz traucēt novērojumiem.

22./23. decembris - Ursīdu plūsma, kuras radiants atrodas Mazā Lāča zvaigznājā. Tā kā tas ir nenorietošais zvaigznājs, meteorus varat skaitīt visu cauru nakti, bet labāk vērot ap 23:00 vai agri no rīta. Izcelsmes avots ir Tatla komēta. Ja paveiksies ar debesīm, prognozēti tiek līdz pat 20 meteoriem stundas laikā. Protams, vājākos "noēdīs" Mēness gaisma.

6. decembris - pēdējais ceturksnis
13. decembris - jauns Mēness
20. decembris - pirmais ceturksnis
28. decembris - pilnmēness

Svarīgie datumi

3. decembris - Jupiters atrodas opozīcijā.
11./12. decembris - 0,046 AV attālumā garām palidos asteroīds 4179 Toutatis.
21. decembris - "pasaules gals" un Ziemas Saulgrieži
24. decembris - Jaukus jums Ziemassvētkus!
31. decembris - Skaisti sagaidīt 2013. gadu!

* Jupiters vakaros. Ja no rītiem nenāk miegs - Venēra, Saturns un Merkurs.

* Ziemas skaistulis Oriona miglājs (M42) ir gana augstu virs horizonta. Tas būs tikpat krāšņs kā pirms gada! Zem tumšām debesīm to var pat saskatīt ar neapbruņotu aci.

* Tomēr Oriona miglājs nav vienīgais objekts, kuru var un vajag aplūkot Oriona zvaigznājā. Turpat varat mēģināt saskatīt miglājus M43 un NGC 1977, kā arī vaļējo zvaigžņu kopu NGC 1981, kas atgādina Kasiopejas "W" figūru. Vairāku zvaigžņu sistēmu cienītājiem nebūs tālu jādodas, lai aplūkotu skaistu zvaigžņu trijotni - Iota Orionis.

* Blakus slavenajam Orionam gozējas Dvīņi, kur atrodama jauka vaļējo zvaigžņu kopu kolekcija. Slavenākā un skaistākā no tām ir M35, kas kā neliels miglains pleķītis ir ieraugāma, ja esat patiesi tumšā vietā zem dzidri skaidrām debesīm. Turpat netālu atrodama NGC 2158 un NGC 2266, kurā ir ļoti daudz sarkano milzu zvaigžņu. Ja neesat kopu cienītājs, tad rekomendējam apskatīt Eskimosa miglāju jeb NGC 2392. Un noteikti aplūkojiet Kastoru, kas ir sešu zvaigžņu sistēma. Jāsaka gan, ka teleskopos iespējams ieraudzīt tikai trīs no seksteta.

* Asteroīdu medniekiem ideāls laiks. Vesta un Cerēra atrodas opozīcijā un meklējamas Vērša zvaigznājā. Abi objekti ir ieraugāmi jau ar binokli.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.