Mēneša debesis : decembris

Publicēts: 1.12.2008

Ir pienācis gada pēdējais mēnesis, kurā meklēsim dāvanas, izrotāsim eglītes ar zvaigznēm un cepsim piparkūku mēnestiņus. Tumšākā dienas daļa paliek vēl garāka, lai 21. decembrī sasniegtu maksimumu. Kas gan gaidāms zvaigžņotajās debesīs šomēness?

* Merkurs mēneša beigās būs redzams dienvidrietumos, zemu pie horizonta, praktiski uzreiz pēc Saules rieta, uz leju no Jupitera. 29. decembrī meklējiet Jupiteru, nedaudz pa kreisi augoša Mēness sirpi un uz leju un pa labi - Merkuru.

* Venēra kļuvusi par dominējošo "vakara zvaigzni", kas meklējama dienvidu debesu pusē. Venēra ir spožāka par dzeltenīgo Jupiteru, kas atrodas nedaudz tālāk uz rietumiem.

* Jupiters vēl pagaidām redzams dienvidrietumos, Strēlnieka zvaigznājā uzreiz pēc Saules rieta. Tā kā Zemes un Jupitera savstarpējais attālums palielinās, Jupiters vairs nešķiet tik spožs, kā arī spoži baltā Venēra nomāc Saules sistēmas milža mirdzumu.

* Saturns uzaust pēc pusnakts austrumu pusē, Lauvas zvaigznājā. Izmantojiet izdevību un aplūkojiet šo planētu bez gredzeniem. Īpaši rekomendējam 26. decembri, kad gredzeni būs pavērsti ar aso malu maksimāli pret Zemi. 2009. gada maijā gredzeni atkal būs aplūkojami visā to godībā. Protams, gredzenus jāaplūko teleskopā.

* Urāns šomēness vērojams Ūdensvīra zvaigznājā jau pēc Saules rieta un ceļas arvien augstāk debesīs, aiz horizonta pazūdot neilgi pirms pusnakts. Jāmeklē dienvidaustrumu pusē. Ieteicams aplūkot binoklī vai teleskopā.

Neptūns līdzīgi kā Urāns ir redzams pēc Saules rieta. Planētu jāmeklē Mežāža zvaigznājā dienvidaustrumos. Teleskopā redzēsiet, ka šis objekts nav zvaigzne. Ieteicamais aprīkojums - binoklis vai teleskops.

Ar neapbruņotu aci saskatāmas komētas netiek prognozētas, bet kā parasti ir iespēja kādai no esošajām strauji "uzliesmot" vai uzrasties kādai spožai un jaunai astes zvaigznei.

10. decembrī vērojams Monocerotīdu plūsmas maksimums. Tā jau vājo plūsmu novērot traucēs gandrīz pilnais Mēness. Gaidāmi 10-16 meteori stundas laikā.

11. decembris - Sigma Hidrīdu plūsmas maksimums, kura radiants atrodas Hidras zvaigznājā. Šie ir vieni no ātrākajiem meteoriem. Novērojumus apgrūtinas spožais Mēness.

13. un 14. decembris - Geminīdu plūsmas maksimums. Tikai divas dienas pēc pilnmēness jums ļaus ieraudzīt tikai spožākos no šīs plūsmas pārstāvjiem. Tiek prognozēti visaz 60 meteori stundas laikā. Interesanti, ka šis zvaigžņu lietus nav kādas komētas paliekas, bet gan atlūzu aste, kuru aiz sevis atstājusi mazā planēta Ikars. Tajā pašā laikā ir vērojamas arī Leo Minorīdas - plūsma, kura nejauši tika atklāta 1971. gadā.

16. decembris - Piscīdas plūsmas maksimums, kurā gaidāmi aptuveni 8 meteori stundas laikā, kas kopā ar tik spožu Mēnesi nozīmē to, ka šī mazā plūsma novērotājiem praktiski iet secen.

22. decembris - Ursīdas. Šīs meteoru plūsmas radiants nekad nenoriet, jo atrodas virs mūsu galvām Mazā lāča zvaigznājā. Šīs plūsmas avots ir Tatla komēta. Gaidāmi vidēji 20 meteori stundas laikā.

1. miesa tieši 29.12.2008 domāja šādi:

es redzeeyu taas ursiidas! divas gan driiz peec kaartas! pirmo reizi redzu tik sposhu kritoshu objektu! :)