Mēneša debesis : augusts

Publicēts: 8.08.2014

Augusts ir klāt ar "zvaigžņu lietu", kuru šogad gan nedaudz pabojās spožais Mēness, kas Perseīdu plūsmas maksimuma naktī spīdēs uz nebēdu. Tomēr nevajag skumt. Gads sliecas uz rudens pusi, kas nozīmē tumšo nakšu atgriešanos, burvīgu Piena Ceļu virs galvām un daudz interesantu objektu naksnīgajās debesīs. Turiet visus īkšķus par 18. augusta rītu, dodieties ārā un baudiet Venēras un Jupitera tikšanās spožumu.

* Merkurs šomēness ir jāsvītro no aplūkojamo objektu klāsta. Saules sistēmas mazākā planēta atrodas pārāk tuvu Saulei.

* Venēra viennozīmīgi ir augusta spožākā "zvaigzne", kuru novērot var austrumos pirms Saules ausmas. Lai arī Venēra pati par sevi ir skaista, lai ziedotu kādu rīta miegu un notvertu šo planētu, īpaši vērtīgas būs rīta stundas no 15. līdz 20. augustam, kad Venērai piebiedrosies milzu Jupiters. Ja paveicas un 18. augusta rītā ir skaidras debesis, izejiet ārā pirms Saules ausmas (piemēram, 4:30). Austrumu virzienā redzēsiet abas planētas cieši blakus vienu otrai.

* Marsa novērojumiem nav tas labvēlīgākais laiks. Sarkanā planēta atrodas ļoti zemu dienvidrietumos pēc Saules rieta.

* Jupiters ir vērojams augusta otrajā pusē pirms Saules ausmas no rītiem. Interesanta būs Jupitera un Venēras tikšanās, kas kulmināciju sasniegs 18. augustā.

* Saturns atrodas nedaudz augstāk virs horizonta nekā Marss, bet tomēr pārāk zemu, lai novērojumi būtu kvalitatīvi. Ja 31. augusta vakarā nav jāsteidz gludināt skolas tērps un steigā jāmeklē skolas soma, rekomendējam palūkoties dienvidrietumu virzienā pēc Saules rieta. Interesantu kombināciju veidos Saturns un Mēness.

* Urāns un Neptūns vērojami praktiski visu nakti.Urāns meklējams Zivīs, bet Neptūns - Ūdensvīra zvaigznājā. Atcerieties, ka šīs planētas nav redzamas ar neapbruņotu aci..

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

12./13. augusts - Perseīdu plūsmas maksimums. Svifta-Tatla komētas atliekas ir vērojamas praktiski visu augustu. Radiants atrodas uz robežas starp Perseja un Kasiopejas zvaigznāju. Varētu būt gaidāmi līdz pat 80 meteoriem stundas laikā, tomēr vājākos "noēdīs" spožā Mēness gaisma.

* 4. augusts - pirmais ceturksnis
* 10. augusts - pilnmēness (supermēness)
* 17. augusts - pēdējais ceturksnis
* 25. augusts - jauns Mēness

Citi notikumi

* 7.-10. augusts - Ērgļa omega Valmierā
* 12./13. augusts - Perseīdu plūsmas maksimums.
*  29. augusts - Neptūns atrodas opozīcijā

* Turpinās ikgadējais fotokonkurss. Neatlieciet darbu iesūtīšanu uz pēdējo dienu, kas ir 1. septembris.

* Joprojām var vērot Sauli. Atcerieties, ka Saules novērojumiem nepieciešams īpašs aprīkojums. Neskatieties Saulē ar neapbruņotu aci, binokli, teleskopu vai citu optisku ierīci, kura nav aprīkota ar drošības filtriem!

* Lai ar mazākas, bet joprojām pastāv izredzes pamanīt sudrabainos mākoņus.

* Labs laiks novērot dubultzvaigznes - Double DoubleAlbireogamma Delphini (labs iemesls iemācīties atrast Delfīna zvaigznāju).

* Mazos teleskopos vai binoklī varat pamēģināt atrast "Drēbju pakaramo" - asterismu, kas meklējama Lapsiņas zvaigznājā. Ieraudzīsiet, uzreiz sapratīsiet, kādēļ šo kopu, kas patiesībā ir nesaistītu zvaigžņu veidojums, dēvē par drēbju pakaramo.

* Tumšajās naktīs, kad nevērojat Mēness krāterus, objektu sarakstā varat iekļaut lodveida zvaigžņu kopas (M13, M92, M56, M71), miglājus (M27, M57), vaļējās zvaigžņu kopas (Perseja Dubultkopa), galaktikas (M31, M81, M82).

* Pamēģiniet atrast NGC 6826. Uzmanīgi vērojiet to okulārā. Pazuda? Novērsiet skatu uz kādu citu zvaigzni. Tad atkal palūkojieties uz miglāju. Ir?

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Andis tieši 13.08.2014 domāja šādi:

Kāds vakar redzēja kādu krītošo objektu? Pusotru stundu Rīgā skatījos gaisā, bet tā arī neko nemanīju.

2. Inga tieši 13.08.2014 domāja šādi:

Jā! Vērojām krītošās zvaigznes Baldonē! Brīnišķīgi! Mākoņi izklīda un no 00:00 līdz 01:00 rietumu pusē saskaitījām 10 krītošās zvaigznes! Dažas dikti spožas. Brīnišķīgo skatu vairoja rūsa, kas ik pa brīdim pavīdēja pie horizonta. Tiešām, sagaidījām, ko gaidījām!

3. Anna tieši 14.08.2014 domāja šādi:

Arī es vakarnakt pierīgā pēc pusnakts izgāju laukā, bija tieši veiksmīgi noskaidrojušās debesis starp 0000 un 0100, labi pārredzams kosmoss un zvaigznes. Uzreiz divas nokrita! Viena sevišķi spilgta un manāma. Kamēr ārā silts, jāizbauda un jāupurē nedaudz tas miegs.

4. Taiga tieši 21.08.2014 domāja šādi:

Pagājušo nakti debesīs varēja redzēt ne tikai mēnesi,tam priekšā bija vēl kāda planēta-zaļganā nokrāsā-ļoti skaisti.