Mēneša debesis : aprīlis

Publicēts: 31.03.2009

Ziema spītīgi negrib šogad padoties. Tomēr ar katru dienu paliek arvien siltāks un siltāks. Ir sācies debess novērotājiem nepatīkamais periods, kad gaisma ir daudz vairāk par tumsu. Tomēr arī šajā laikā iespējams ieraudzīt daudz interesantu objektu debesīs.

Marss un Urāns aust praktiski reizē ar Sauli un novērošanai tas ir nelabvēlīgs laiks.

* Venēra ir redzama neilgi pirms Saules lēkta, zemu pie horizonta austrumu pusē. Teleskopiskiem novērojumiem nepateicīga pozīcija, jo traucē biezais atmosfēras slānis.

Jupiters un Neptūns atrodas salīdzinoši tuvu un arī ir redzami neilgi pirms Saules lēkta, zemu pie horizonta austrumu, dienvidaustrumu pusē. Ja Jupiteru noteikti pamanīsiet ar neapbruņotu aci, tad Neptūnam vajadzēs teleskopu. Teleskopiskiem novērojumiem nepateicīga pozīcija, jo traucē biezais atmosfēras slānis.

* Merkurs - mēneša sākumā (līdz kādam 12. aprīlim) Saulei vistuvākā planēta praktiski nav novērojama. Ar katru nākamo nakti Merkurs celsies arvien augstāk un augstāk rietumu puses debesīs, lai aprīļa beigās atsāktu tuvoties horizontam. Izmantojiet izdevību pavērot niecīgo planētu neilgi pēc Saules rieta.

* Saturns ir vienīgā no Saules sistēmas planētām, kas labi aplūkojama aprīļa mēnesī. Joprojām jāmeklē austrumos, Lauvas zvaigznājā. Izbaudiet šo laiku, jo drīz Saturns vairs nebūs redzams. 6. aprīlī Saturns pēc Saules rieta atradīsies netālu no Mēness.

Lulina komēta (P/2007 N3) šobrīd ļoti strauji attālinās no Zemes un paliek arvien vājāka. Tā ir apstājusies Dvīņu zvaigznājā. Orientējieties uz 9-10 lieluma objektu, kas atgādina visai miglainu mākoni lielā palielinājumā.

Dvīņu zvaigznājā atrodas arī C/2006 OF2 (Broughton) - 10 lieluma objekts, kas skatāms tikai teleskopā. Joprojām varot novērot asti.

Vedēja zvaigznājā vērojama C/2008 T2 Cardinal komēta, kas no 16.-23. aprīlim atrodas tuvu trim atvērtajām zvaigžņu kopām - M36, M37 un M38.

Sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

"Sausuma" periods ir beidzies un aprīļa mēnesis mūs priecēs ar vairākām meteorītu plūsmām, ieskaitot "aprīļa ugunsbumbām".

7. aprīlis - Delta Drakonīdas. Šī ir salīdzinoši vāja plūsma, kuras radiants meklējams Pūķa zvaigznājā, kas atrodas blakus Mazā lāča zvaigznājam. Mēness, kas būs visai spožs, varētu traucēt novērojumus. Lai ieraudzītu meteorus, silti saģērbieties un neatlaidīgi lūkojieties ziemeļaustrumu virzienā. Iespējams, ka jums izdosies ieraudzīt kādu no lēni "krītošajām zvaigznēm".

10. aprīlis - Virginīdas, viena no trim plūsmām, kuras radiants atrodas Jaunavas zvaigznājā. Mēness apgrūtinās novērojumus.

14. aprīlis - ja paveiksies ar daudz un dažādiem nosacījumiem, var gadīties, ka šī nakts izvēršas par neaizmirstamu piedzīvojumu. Aprīļa ugunsbumbām nav radianta. Nav atklāta saistība ar jebkuru no zināmajām meteoru plūsmām. Šis fenomens novērojams aprīļa pēdējo divu pilno nedēļu laikā. Lielākoties visi šajā laikā novērotie meteori ir ļoti spoži un atstāj aiz sevis izcili garas astes. Tie ir tik spoži, ka Mēness gaisma varētu īpaši netraucēt novērojumiem. Daži mēdz pat sasniegt zemi...

22. aprīlis - Lirīdas - samērā neprognozējama plūsma, kas nereti izvēršas par gada labāko "zvaigžņu lietu", lai arī ar katru gadu tā paliek vājāka. Tā kā šogad Mēness netraucēs novērojumiem, 2009. gada Lirīdas varētu būt visai baudāms šovs. Radiants meklējams netālu no spožas zvaigznes Vegas. Lirīdas ir Tatčera komētas atstātas atlūzas. Lai arī komētu atklāja tikai pirms aptuveni 100 gadiem, meteoru plūsma tika novērota jau pirms mūsu ēras. Pirmie to apraksta Ķīnas pētnieki 687. g.p.m.ē.

23. aprīlis - ne mazāk dīvaina kā aprīļa ugunsbumbas ir Grigga-Skjellerupa plūsma, kas ir vienīgā, kas nosaukta komētas vārdā. Dīvaina šī plūsma ir tādēļ, ka tā ir izteikti lokalizēta. Reizēm tā ir labāka ziemeļu puslodē, reizēm dienvidu. Meteori "lido" no dienvidu horizonta puses.

2. aprīlis - pirmais ceturksnis
9. aprīlis - pilnmēness
16. aprīlis - pēdējais ceturksnis
25. aprīlis - jauns Mēness

Līdz pat 8. aprīlim (ieskaitot) Mēness ir redzams uzreiz pēc Saules rieta. 9. aprīlī tas uzaust jau ap plkst. 22iem un un ir redzams praktiski visu nakti. 14. aprīlī Mēness aust  ap 4iem un riet pēc 6iem, atrodoties ļoti zemu dienvidu pusē. 26. aprīlī Mēness būs redzams pēc Saules rieta samērā zemu rietumos, kad tas būs gandrīz 2 dienas vecs. Pa kreisi un uz leju no Mēness būs vērojams Merkurs, bet uz augšu un pa kreisi - atvērtā zvaigžņu kopa Sietiņš.

Citi notikumi

2. - 5. aprīlis - 100 stundas ar astronomiju.

12. aprīlis - Lieldienu svētdiena un Jurija Gagarina diena.

22. aprīlis - Reja šķērso Saturna disku. Sāciet vērot uzreiz pēc Saules rieta. Pavadonis būs šķērsojis planētu aptuveni 23:20. Rejas ēna uz Saturna būs vērojama līdz aptuveni 23. aprīļa plkst. 0:45.

M13 - lodveida zvaigžņu kopa, viena no iespaidīgākajām ziemeļu puslodes lodveida zvaigžņu kopām. 1974. gadā šīs kopas virzienā no Aresibo teleskopa tika nosūtīts ziņojums. Pati zvaigžņu kopa atrodas 25 000 gaismas gadu attālumā.

M92 - lodveida zvaigžņu kopa, kas arī atrodas Herkulesa zvaigznājā, ir viena no vecākajām lodveida zvaigžņu kopām, kas ir saskatāma jau binoklī. Pat nelielā teleskopā (~100mm) varēsiet to labi izpētīt.

Galaktiku mednieki mostieties, jo ir pienācis pavasara galaktiku laiks. Sagaidiet, kad ir pilnīgi satumsis un virs horizonta ir gan Jaunavas, gan Berenikes matu, gan Medību suņu zvaigznāji. Pavērojiet kā atšķiras spirālveida galaktikas (M100) no elipsveida (M87). Uzmetiet acis M104, pēc tam varat pasūkstīties, ka jums nav tādas acis un smadzenes kā Habla teleskopam.

* Šomēnes ir izdevīgs laiks vērot Cereru - mazāko no mazajām planētām, kas atrodas asteroīdu joslā starp Marsu un Jupiteru. Teleskopā meklējiet Lauvas zvaigznājā.

1. dzimmijs13 tieši 3.04.2009 domāja šādi:

Tikko kā laukā priecājos par vienkārši fantastisku Mēness miglas riņķi!

2. Redaktors tieši 4.04.2009 domāja šādi:

Jā, mēs Rāmkalnos arī novērojām oreolu. Par spīti miglai Mēnesi un Saturnu un dubultzvaigznes varēja novērot lieliski. Tālāki objekti gan izpalika.