Mēneša debesis : aprīlis

Publicēts: 29.03.2008

Ar katru dienu paliek arvien siltāks, sniegs kūst acīm redzami un neviens nešaubās, ka pavasaris ir klāt. Līdz ar pavasari gaišā dienas daļa kļūst arvien garāka, kas astronomiem un citiem zvaigžņu vērotājiem nemaz nešķiet pievilcīgs fakts. Tomēr arī šajos, it kā novērojumiem nepateicīgajos mēnešos, debesīs joprojām ir redzamas planētas, zvaigznes un daudzi citi skaisti objekti.

* Merkurs pēc 16. aprīļa būs redzams aptuveni 30 minūtes pēc Saules rieta rietumu, ziemeļrietumu virzienā, zemu pie horizonta. Nenokavējiet šo laika posmu, jo tas būs labākais periods, kad novērot izvairīgo planētu 2008. gadā. Ja jums ir binoklis, vēl jo labāk. Piemēram, 26. aprīlis, ap pulkstens 19iem varat mēģināt ieraudzīt šo nelielo "zvaigznīti".

* Venēra šomēnes uzlec īsu brīdi pirms Saules lēkta un ir diezgan grūti saskatāma, jo atrodas zemu pie horizonta. Tomēr varat izmēģināt laimi un noķert rīta zvaigzni austrumu puses debesīs pirms uzlec Saule.

* Marss arvien attālinās no Zemes un paliek nespodrāks un mazāks. Tas joprojām vēl ir saskatāms. Šomēness Marss atradīsies Dvīņu zvaigznājā. 11. aprīlī Marss atradīsies ļoti tuvu Mēnesim.

* Jupiters ceļas arvien agrāk pirms Saules. Tas būs labi redzams no rītiem dienvidaustrumu virzienā.

* Saturns vēl joprojām ir labi redzams Lauvas zvaigznājā dienvidaustrumu, dienvidu virzienā praktiski visu nakti, kā arī gredzeni ir baudāmi. Ja palūkosieties uz to nelielā teleskopā, neaizmirstams piedzīvojums garantēts. Saturns atradīsies ļoti tuvu spožākajai Lauvas zvaigznāja zvaigznei Regulam.

Ar neapbruņotu aci saskatāmas komētas netiek prognozētas, bet kā parasti ir iespēja kādai no esošajām strauji "uzliesmot" vai uzrasties kādai spožai un jaunai astes zvaigznei.

* P/29 Švasmaņa-Vahmaņa komēta ir redzama kā 9-10 lieluma zvaigzne Vedēja zvaigznājā.

* P/46 Virtanena komēta redzama kā 9tā lieluma zvaigzne (izplūdušas gaismas bumba teleskopā) Perseja zvaigznājā.

Pārējās komētas ir prognozētas kā 10tā lieluma un mazākas.

Meteoru lietus

Aprīlis ir bagāts ar krītošajām zvaigznēm, lai gan neviena no plūsmām nav gaidāma izcili skaista.

* Kappa serpentīdi - pīķis gaidāms 4. aprīlī. Meteoru lietus ilgst aptuveni nedēļu no 1. līdz 7. aprīlim. Gaidāmi daži meteori stundas laikā. Radiants atrodas Čūskas zvaigznājā, dienvidaustrumos.

* Delta drakonīdi - ap 7. aprīli ir gaidāms maksimums. Šis ir ilgstoš meteoru lietus, kas ir vērojams līdz pat aprīļa vidum. Meteoru lietu atklāja 1971. gadā Pūķa zvaigznājā. Tā kā Pūķa zvaigznājs atrodas augstu virs galvām, meteori ir labi redzami cauru nakti

Virginīdi - šis meteoru lietus ir viens no trim, kuru radiants atrodams Jaunavas zvaigznājā aprīļa mēnesī. Virginīdi krīt laika posmā no 1. līdz 15. aprīlim bez īpaša maksimuma. Jaunavas zvaigznājs atrodams samērā zemu dienvidu debespusē.

Aprīļa ugunsbumbas - šis ir meteoru lietus bez īpaša radianta un bez zināmas izcelsmes plūsmas. Parasti vislabāk novērojams pēdējās divās aprīļa nedēļās. Reizēm gadās ieraudzīt tiešām pārsteidzoši skaistas krītošās zvaigznes. Šie meteori ir izcili spoži un aiz sevis atstāj garas astes. Novērojumus ieteicams veikt pusnaktī vai vēlāk. Daži pārstāvji no šī neparastā šova ir sasnieguši Zemi.

Sigma Leonīdi - maksimums gaidāms 17. aprīlī. Patiesībā šis meteoru lietus vairs neizplūst no radianta Lauvas zvaigznājā, bet ir pārvietojies uz Jaunavas zvaigznāju, kļūstot par otro meteoru lietu, kura radiants aprīlī atrodas Jaunavas zvaigznājā. Attiecīgi - zemu dienvidu pusē un ļoti maz meteoru stundas laikā.

Lirīdi - šogad pīķis gaidām 22. aprīlī. Parasti diezgan izteiksmīgs meteoru lietus, bet šogad traucēs gandrīz pilnais Mēness. Plūsma ir atliekas no Tatčera komētas, kas pēdējo reizi novērota 1861. gadā. Pirmo reizi šis meteoru lietus novērots jau 687. p.m.ē., Ķīnā. Meteoru radiants atrodas netālu no Vegas.

Mu virginīdi - maksimums gaidāms 25. aprīlī. Trešais aprīļa meteoru lietus, kura radiants atrodas Jaunavas zvaigznājā. Nav gaidāmi vairāk kā 7-10 meteori stundas laikā.

Alfa būtīdi - maksimums 28. aprīlī. To radiants atrodas netālu no spožas zvaigznes Arktura Vēršu dzinēja zvaigznājā. Tie ir samērā lēni meteori, kas aiz sevis atstāj garas astes.