Mēneša debesis : aprīlis

Publicēts: 2.04.2015

Skatoties uz pelēkajām debesīm, atliek cerēt, ka klimata pārmaiņu rezultātā neesam nonākuši zonā, kurā skaidro nakšu skaits gada laikā būs uz abu roku pirkstiem saskaitāms. Lai arī martā skaidras debesis nebija no biežāk sastopamajām parādībām, jāatzīst, ka tās dažas bezmākoņu naktis iekrita tieši tajos brīžos, kad Latvijā bija vērojama viena no iespaidīgākajām ziemeļblāzmām pēdējā desmitgadē. Kā arī mākoņi bija pieklājīgi caurspīdīgi, lai interesenti varētu vērot daļējo Saules aptumsumu 20. martā. Cerēsim, ka aprīlī kāda nakts būs pietiekami baudāma, lai godam sagaidītu gredzenotā Saturna atgriešanos, kā arī lai baudītu spožo Venēru un lielisko Jupiteru.

Merkurs - aprīļa otrajā pusē šī planēta vērojama pēc Saules rieta zemu pie horizonta rietumu pusē. Jauna Mēness medniekiem rekomendējam 19. aprīli, kad netālu no niecīgā Merkura būs redzams tikai 1,08 dienas vecs Mēness. 20. aprīlī nedaudz augstāk virs Merkura atradīsies Marss. 30. aprīlī var aplūkot Merkuru netālu no Plejādēm.

* Venēra joprojām ir spožākā no objektiem, ja neskaita Mēnesi, kas redzama uzreiz pēc Saules rieta, skatoties rietumu virzienā. Venēra aprīlī atrodas Vērša zvaigznājā un ap 10. aprīli atrodas netālu no Plejādēm jeb Sietiņa.

* Marss atrodas visai zemu pie rietumu horizonta pēc Saules rieta. Pārāk tuvu Saulei produktīviem novērojumiem.

Jupiters redzams Vēža zvaigznājā augstu debesīs jau uzreiz pēc Saules rieta. Ja redzat Venēru, pagrieziet tai muguru un sameklējiet spožāko zvaigzni augstu debesīs - tas būs Jupiters. 26. aprīlī netālu no Jupitera atradīsies augošs Mēness. Atcerieties, ka Jupiters ar katru dienu būs redzams arvien zemāk un zemāk horizontam, tādēļ tā aplūkošanu un fotografēšanu vēlams neatlikt.

* Saturns kāpj arvien augstāk un aust arvien agrāk. Ja aprīļa sākumā planēta virs horizonta parādās ap plkst. 1:00, tad mēneša beigās Saturns virs horizonta būs redzams jau pēc 23:00. Jāsaka gan, ka 2015. gads nav labākais Saturna vērošanai, jo gredzenotā planēta atrodas Skorpiona zvaigznājā, kas Latvijā ir redzams zemu pie horizonta.

Urāns un Neptūns šomēness nav novērojami.

Šobrīd neviena komēta nav novērojama ar neapbruņotu aci.

3./4. aprīlis - Kapa Serpentīdas ir ļoti īsu laiku vērojama plūsma. Radiants atrodas gandrīz zenītā aptuveni 2:00 naktī. Prognozēti daži meteori stundas laikā. Novērojumiem būtiski traucēs Mēness.

6./7. aprīlis - Delta Drakonīdas. Šī ir salīdzinoši vāja plūsma, kuras radiants meklējams Pūķa zvaigznājā, kas atrodas blakus Mazā Lāča zvaigznājam. Plūsmu atklāja 1971. gadā. Lai ieraudzītu meteorus, silti saģērbieties un kopš 22:00 vakarā neatlaidīgi lūkojieties ziemeļaustrumu virzienā. Iespējams, ka jums izdosies ieraudzīt kādu no lēni "krītošajām zvaigznēm", lai gan novērojumiem varētu traucēt spožā Mēness gaisma.

13./14. aprīlis - ja paveiksies ar daudz un dažādiem nosacījumiem, var gadīties, ka šī nakts izvēršas par neaizmirstamu piedzīvojumu. Aprīļa ugunsbumbām nav radianta. Nav atklāta saistība ar jebkuru no zināmajām meteoru plūsmām. Šis fenomens novērojams aprīļa pēdējo divu pilno nedēļu laikā. Lielākoties visi šajā laikā novērotie meteori ir ļoti spoži un atstāj aiz sevis izcili garas astes. Daži mēdz pat sasniegt zemi... Novērojumus ieteicams sākt pēc pusnakts.

21./22. aprīlis - Lirīdas - samērā neprognozējama plūsma, kas nereti izvēršas par gada labāko "zvaigžņu lietu", lai arī ar katru gadu tā kļūst vājāka. Tā kā šogad Mēness netraucēs novērojumiem, Lirīdas varētu nebūt pārāk izcilas. Radiants meklējams netālu no spožas zvaigznes Vegas Liras zvaigznājā. Lirīdas ir Tatčera komētas atstātās atlūzas. Lai arī komētu atklāja tikai pirms aptuveni 100 gadiem, meteoru plūsma tika novērota jau pirms mūsu ēras. Pirmie to apraksta Ķīnas pētnieki 687. g.p.m.ē. Labākais laiks novērojumiem ir ap pusnakti.

22./23. aprīlis - ne mazāk dīvaina kā aprīļa ugunsbumbas ir Grigga-Skjellerupa plūsma, kas ir vienīgā, kas nosaukta komētas vārdā. Dīvaina šī plūsma ir tādēļ, ka tā ir izteikti lokalizēta. Reizēm tā ir labāka ziemeļu puslodē, reizēm dienvidu. Meteori "lido" no dienvidu horizonta puses. Šogad meteoru vērošanu Mēness netraucēs.

4. aprīlis - pilnmēness
12. aprīlis - pēdējais ceturksnis
18. aprīlis - jauns Mēness
26. aprīlis - pirmais ceturksnis

Citi notikumi

4. aprīlis - pilns Mēness aptumsums, kas Latvijā nav redzams. Jādodas uz Āzijas austrumu daļu, Kluso okeānu vai Amerikas kontinentiem.
11. aprīlis
 - StarParty #13
22. aprīlis - Zemes diena

* Venēru, Jupiteru  - spožākie spīdekļi debesīs aiz Mēness un Saules.

* Lavdžoisa komētu (C/2014 Q2), kas aprīlī varētu būt redzama kā 8 zvaigžņlieluma objekts Kasiopejas zvaigznājā. Aplūkošanai gan vajadzēs teleskopu.

* Pavasara zvaigznājus - Lauvu un Jaunavu.