Debesis : janvāris 2008

Publicēts: 17.12.2007

Janvāris ir viens no labākajiem mēnešiem debesu novērošanai. Šajā mēnesī statistiski ir visvairāk skaidru, dzidru nakšu. Pie debesīm redzami daudzi ievērojami un arī skaisti objekti. 2008. gada janvārī Zeme atradīsies vistuvāk Saulei savā orbītā ap to (perihēlijs).

* Merkūrijs - planēta, kuru būs pagrūti ieraudzīt, jo tā būs redzama īsu brīdi pēc Saules rieta mēneša otrajā nedēļā, tuvu pie horizonta dienvidrietumos. Mēneša beigās planēta pacelsies nedaudz augstāk, bet tā novērojumus apgrūtina mijkrēslis un rietošās Saules atblāzma. Jāmeklē ir neliela zvaiznīte nedaudz virs horizonta.

* Venēra - šis būs izcils mēnesis tiem, kas vēro debesis ar neapbruņotu aci, jo tieši šomēnes Venēra būs spožākā zvaigzne rīta stundās. Jālūkojas būs dienvidaustrumu virzienā, kur šis briljants rotās Skorpiona zvaigznāju. Mēneša sākumā Venēra atradīsies tieši virs sarkanīgas zvaigznes Antaresa. 5. janvāra rītā uzausīs Mēness sirpis, virs viņa atradīsies Antaress un vēl mazliet augstāk Venēra, lai gan jābrīdina, ka jau ausīs Saule. 31. janvāra rītā ir vērts piecelties, lai palūkotos uz divām spožākajām planētām - Venēru un Jupiteru, kas atradīsies ļoti, ļoti tuvu. Virziens tas pats - dienvidaustrumi. Abas spožās "zvaigznes" atradīsies ļoti zemu pie horizonta un uzleks īsu brīdi pirms Saules lēkta.

* Marss - pēc maksimālās pietuvošanās Zemei 2007. gada decembrī, Marss joprojām valdīs naksnīgajās debesīs un ir saredzams lielāko nakts daļu austrumu pusē. Tomēr ar katru dienu tas paliks arvien nespodrāks, jo attālinās no Zemes.

* Jupiters - lielākā Saules sistēmas planēta būs redzama rīta stundās līdzīgi kā Venēra.

* Saturns - līdzīgi kā Marss, gredzenotā planēta būs redzama visu janvāra mēnesi, praktiski visu nakti Lauvas zvaigznājā. Bēdīgais fakts tiem, kas aplūkos Saturnu teleskopā - gredzeni būs redzami arvien sliktāk, jo Zeme un Saturns šobrīd atrodas gandrīz vienā plaknē un gredzeni pret Zemi ir pavērsti ar malu, līdz ar to - neredzami.

* Holmsa komēta - lielākais 2007. gada pārsteigums, kas uzziedēja rudenīgajās debesīs un bija saskatāma ar neapbruņotu aci līdz pat 2007. gada novembra beigām. Nav izslēgts atkārtots izvirdums un spilgtuma, kā arī redzamības uzlabošanās. Komēta janvāra mēnesī jāmeklē augstu virs galvas, Perseja zvaigznājā.

* Tatla komēta - janvāra sākumā varētu būt labi redzama ar binokli dienvidrietumu debesu pusē pie horizonta. Iespējams, ka būs redzama arī ar neapbruņotu aci.

* Kvadrantīdas - maksimālais daudzums gaidāms starp 3. un 4. janvāri. Pateicoties tam, ka Mēness būs maksimāli "sadilis", debesis būs tumšas un meteori varētu būt labi saskatāmi. Prognozējamais skaits ir aptuveni 40-80 meteori stundas laikā, bet nav izslēgts arī lielāks daudzums, jo īpaši, ja novērojumi tiek veikti tumšā vietā.

Lai jauka vērošana un tumšas debesis!