Astronomijas diena Lielzeltiņos

Publicēts: 4.05.2016

Sestdien, 14. maijā Lielzeltiņu observatorijā sakarā ar publiskas darbības sākšanu un Saules novērojumu sezonas atklāšanu norisināsies vērienīgs pasākums, kurā līdzdalību ņems arī Latvijā un Eiropā lielu popularitāti un pieredzi guvusī mobilā observatorija.

Ikvienam interesentam ar speciālu tehniku dienas laikā būs iespēja ieraudzīt Saules uzliesmojumus un milzīgas gāzu astes vairāku Zemesložu augstumā. Ieraudzīsiet arī Sauli tās patiesajā krāsā.

Demonstrēsim dažādus elpu aizraujošus fizikas eksperimentus un trikus no mobilās observatorijas repertuāra. Būs iespēja paturēt rokās īstas "krītošās zvaigznes", jeb meteorītus, kas vecāki par pašu Zemi.

Kad satumsīs, šī būs ne tikai unikāla iespēja sastapt divus jaudīgus teleskopus vienuviet, bet arī ieraudzīt tajos Jupitera mākoņus un pavadoņus, Mēness jūras un krāterus tuvplānā, milzīgas zvaigžņu kopas un miljoniem gaismas gadu tālas galaktikas. Tas būs ne tikai ceļojums uz Visuma tālākajiem nostūriem, bet arī ceļojums laikā. Astronomisko prezentāciju pavadīs aizraujoša informācija un pārsteidzoši fakti.

Zvaigžņotās debess zvaigznāji un spožākās zvaigznes tiks izrādītas ar jaudīgu lāzeru. Dienas laikā stāstīsim interesantas populārzinātniskas lekcijas par Saules sistēmu un dzīvību visumā.

IEEJA BEZ MAKSAS

PAR LIELZELTIŅU OBSERVATORIJU

Lielzeltiņu observatorija kā viens no nedaudzajiem šāda veida objektiem Latvijā tika projektēta 2009. gadā ar mērķi popularizēt astronomiju un fiziku. Tā atrodas Talsu novada Balgales pagastā un kā pilnībā nepabeigta ir pieejama apmeklējumiem jau no 2014. gada novembra. Lai novērotu debess objektus, observatorijā ir trīs optiskie teleskopi, no kuriem lielākais ir 30 centimetru diametrā. Šis reflektors atrodas kupolā ar 3 metru diametru.

Observatorijas uzbūvei ir izvēlēta vieta, kas atrodas pietiekami tālu no lielpilsētām, tāpēc tajā var labi redzēt arī vājus debess objektus kā, piemēram, miglājus un galaktikas. Astronomijas faniem ir iespēja atbraukt ar savu teleskopu, kuru var ērti novietot uz betona terases, jo tur mazāk traucē zemes mitrums.

Informāciju sagatavoja: Aivis Meijers, 26444096

Aivis Meijers

1. Andris tieši 8.05.2016 domāja šādi:

Ļoti gribas aizbraukt. GPS koordinātas ievērojami to atvieglotu. Kartē Lielzeltiņus neatradu.