Astronomi meklē labāko novērojumu vietu uz Zemes

Publicēts: 1.09.2009

Labākās vietas meklējumi noveda pie atklājuma, kur varētu būt aukstākā, sausākā un klusākā vieta uz Zemes. Iespējams, cilvēki tur vēl nav kāju spēruši, taču varam sagaidīt, ka tur uzņemtie debesu attēli būs trīs reizes asāki, nekā jebkad un jebkur citur uz Zemes uzņemtie.

ASV un Austrālijas zinātnieku komanda apvienoja datus no satelītiem, virszemes stacijām un klimata modeļiem, lai novērtētu dažādus faktorus, kas ietekmē novērojumu vietas kvalitāti – mākoņu daudzumu, temperatūru, debess gaišumu, ūdens tvaikus, vēja ātrumu un atmosfēras turbulenci. Zinātnieki norādīja uz vietu Antarktikas plato ar nosaukumu ”Ridge A”. 4,053 metru augstumā kore A ir ne tikai nomaļa, bet arī ļoti auksta un sausa. Izpēte parādīja, ka korē A vidējā temperatūra ziemā ir -70°C, un ūdens daudzums visā atmosfērā virs kores ir salīdzināms ar šķidru ūdeni, kas ir plānāks par cilvēka mata biezumu.

Kore A ir arīdzan ļoti klusa vieta, proti, tur ir ļoti neicīga atmosfēras turbulence, kas citās novērojumu vietās liek zvaigznēm mirgot. ”Tur ir tik mierīgs, ka tur gandrīz nemaz nav vēja un vispār nekādu laika apstākļu”, saka Dr.Saunders. ”Par cik debesis tur ir daudz tumšākas un sausākas, pat vidēja izmēra teleskops būtu tik pat jaudīgs, kā lielākie teleskopi citur pasaulē.”

Viņi atrada, ka labākā vieta, pratktiski no visiem apsvērumiem, nav plato augstākais punkts – saukts par Dome A – bet gan 150 km nostāk. ”Kore A izskatās ievērojami labāk nekā citas vietas uz Antarktikas plato un daudz labāk nekā jebkuras citas esošās novērojumu vietas augstu Čīles vai Havaju kalnos.”

Kore A atrogas Antarktikas teritorijā (81.5 °S 73.5 ºE), 144 km attālumā no starptautiskās automātiskās observatorijas un ķīniešu piedāvātās jaunās ”Kunlun” bāzes Dome A (80.37 °S 77.53 °E).

Interese par Antarktiku kā astronomisko novērojumu vietu ir palielinājusies kopš 2004.gada, kad astronomi žurnālā ”Nature” publicēja rakstu, ka virszemes teleskops Dome C apgabalā varētu uzņemt gandrīz tik pat labus attēlus, kā Hubble kosmiskais teleskops. Izpēte liecina, ka 2,5 metru optiskā/infrasarkanā teleskopa uzbūvēšana un darbināšana Dome C vietā izmaksātu apmēram 8,5 miljonus USD.

Pētījuma dokuments šeit