Solarogrāfija Paranālā

Publicēts: 10.03.2010

Solarogrāfija ir savdabīgs fotomākslas paveids, kad tiek izmantota pinhole kamera un ilgstoša ekspozīcija, lai fotografētu Saules ceļu debesīs vairāku nedēļu garumā. Solarogrāfijas attēls, kas tapis Paranālas observatorijā Čīlē, palīdz saprast, kādēļ šī vieta ir ideāla astronomiskajiem novērojumiem.

Pinhole kamera, kurā ievietots fotopapīrs, tika novietota uz ESO Ļoti lielā teleskopa (VLT) kontrolēkas jumta. Ekspozīcija ilga no 2009. gada 15. okotbra līdz 26. decembrim, kad dienvidu puslodē valdīja pavasaris.

Baltās strīpas iezīmē Saules ceļu. Kādēļ šī vieta ir perfekta? Šajā periodā nebija neviena mākoņa, kas aizšķērsotu Sauli. Astronomu paradīze Zemes virsū! Attēlā redzams arī VLT teleskops #1.

Ideja par solarogrāfijas izveidošanu radās Boba Fosburija galvā. Fosburijs ir astronoms, kas strādā ESO vadības centrā Vācijā. Solarogrāfijas tehniku viņš apguva no Somu mākslinieces Tarjas Triggas, kura apgādāja Fosburiju arī ar kamerām. Izpētiet Triggas mājaslapu, iespējams, ka arī paši vēlaties izmēģināt šo mākslas nozari.

Šīs kameras praktiski ir fotofilmiņas kastīte ar nelielu caurumu, kuram pretī iekšējā sienā ir piestiprināts fotopapīrs. Šīs kameras tika nogādātas vairākās ESO observatorijās, kur fotografēšana ilga vairākas nedēļas.

"Tie ir unikāli attēli," teica Fosburijs. "Es nekad agrāk neesmu redzējis nepārtrauktu Saules ceļu."

Krāsas, kuras jūs redzat attēlā, protams, nav reālas. Solarogrāfijas gadījumā fotopapīrs netiek attīstīts, bet vienkārši noskenēts ar parastu skeneri. Iegūtais attēls tiek invertēts jeb no negatīva pārvērsts pozitīvā jau datorā.