Jepuns un Piena Ceļš

Publicēts: 22.06.2015

Piena Ceļa zvaigžņu izgaismots, Paranāla kalna virsotnē redzams viens no Ļoti lielā teleskopa (VLT) pamatteleskopiem. Paranāla observatorija atrodas 2635 metru augstumā virs jūras līmeņa. Šī Eiropas Dienvidu observatorijas filiāle tiek uzskatīta par vismodernāko observatoriju pasaulē. VLT teleskops ir veidots no četriem 8,2 metru teleskopiem - Antu (Saule), Kueyen (Mēness), Melipal (Dienvidu Krusts) un Yepun (Venēra).

Izmantojot interferometrijas metodi, visus četrus teleskopus iespējams saslēgt tīklā, izveidojot virtuālu teleskopu, kura izšķirtspēja ir 16 reizes labāka nekā vienam atsevišķam teleskopam.

Attēla fonā redzama zvaigznēm bagātā Piena Ceļa galaktikas plakne. Debesīs redzams tik daudz zvaigžņu, ka zvaigznāju figūras izšķirt ir praktiski neiespējami. Nedaudz uz augšu un pa kreisi no Piena Ceļa galaktikas plaknes redzama iedzeltena, spoža zvaigzne. Tas ir Antaress, Skorpiona zvaigznāja spožākā zvaigzne.

1. Gribu tieši 25.06.2015 domāja šādi:

Kurā valstī tas atrodas?

2. Redaktors tieši 25.06.2015 domāja šādi:

Čīle, Atakamas tuksnesis

3. interesents tieši 26.06.2015 domāja šādi:

Un Saules sistēma pieder šai Piena galaktikas diskam/ gredzenam (plaknei)? Vai tas ir jau otrs spirālzars? Vai LV kad skatāmaies redzam to pašu spirālzaru, arī to, kurā atrodas Saules sistēma?

4. Redaktors tieši 26.06.2015 domāja šādi:

Skatoties uz Piena Ceļa disku, mēs redzam visu saturu, kas atrodas centra virzienā un otrpus tā, sakompresētu it kā vienā plaknē. Saules sistēma atrodas šajā pašā plaknē. Lielākā daļa zvaigžņu spirālveida galaktikās, kas ir arī Piena Ceļš, atrodas plaknē. Elipsveida galaktikās, par kādu mūsējā varētu kļūt pēc 5-8 miljardiem gadu apvienojoties ar Andromedas galaktiku, plakne izzūd un veidojas milzīga, sfēriska galaktika.

Zars, kurā atrodas Saules sistēma, atrodas mums visapkārt, tādēļ droši vari skatīties debesīs un uzskatīt, ka skaties uz to.