Zvaigžņu gaismas analīze

Publicēts: 31.03.2010

Kosmosā ir daudz zvaigznes. Saulei tuvākā zvaigzne atrodas tik tālu, ka ātrākajam kosmosa kuģim līdz tai būtu jālido aptuveni 75 000 gadu. Astronomi nevar pētīt zvaigznes, aizsūtot līdz tām zondes. Par laimi tas arī nav nepieciešams, jo informācija no zvaigznēm uz Zemi lido gaismas ātrumā.

Pašā zvaigžņu gaismā ir iekļauta svarīga zinātniskā informācija par zvaigznes ķīmisko sastāvu, temperatūru, spiedienu un ātrumu. Lai saņemtu šo informāciju, zinātnieki izmantos Džeimsa Veba teleskopu un jaudīgo NIRSpec instrumentu, kura prototips tikko sasniedzis Godārda kosmisko lidojumu centru.

Džeimsa Veba teleskopa spoguļa laukums ir 25 m2.  Tas vāks gaismu pat no visblāvākajām Visuma zvaigznēm. Šo gaismu saņems specifiskais instruments, kurš analizēs spektru un iegūs informāciju par zvaigzni, no kuras šī gaisma nākusi. NIRSpec ir spektrogrāfs, kas darbosies infrasarkanajam spektram tuvā diapazonā.

Daudzi no šī teleskopa zinātniskajiem mērķiem ir tik blāvi, ka gaisma būs jāvāc simtiem stundu, lai varētu iegūt informāciju par šī objekta īpašībām. Tā kā Veba teleskopa primārās misijas laiks ir tikai 5 gadi, tad NIRSpec ir izveidots tādejādi, lai vienlaicīgi varētu novērot 100 objektus. Tas būs pirmais šāda tipa spektrogrāfs kosmosā, kas spēs novērot daudzus objektus uzreiz.

Lai arī nakts debesis izskatās tumšas, tās patiesībā tādas nav. Ja jūsu acis spētu redzēt infrasarkanos starus, debesis būtu tikpat gaišas kā dienā. Infrasarkano staru teleskopiem ļoti traucē Saules sistēmas zodiakālā gaisma, kuru rada putekļu mākonis, kas ieskauj Zemi un Marsu. Pirmo galaktiku novērojumi šādā gaismā ir līdzvērtīgi zvaigžņu aplūkošanai pusdienslaikā, kad pie debesīm spīd spoža Saule. Lai NIRSpec instrumentu neapžilbinātu šī gaisma, Veba teleskops izveido debesu attēlu, izmantojot 250 000 blendes, kuru diametrs ir līdzvērtīgs cilvēka mata diametram. NIRSpec instrumentā gaisma iekļūst tikai no tām blendēm, kuras laiž cauri gaismu no izvēlētajiem objektiem. Pārējās blendes tiek aizvērtas, lai instrumentā neiekļūst zodiakālā gaisma.

NIRSpec blendes ir tikai viena no 10 tehnoloģijām, kuras nācās izdomāt, lai realizētu Veba teleskopa projektu. Primārās misijas laika blendes tiks atvērtas un aizvērtas aptuveni 100 000 reizes, darbojoties -230oC temperatūrā. NIRSpec ir viens no modernākajiem astronomijas instrumentiem, kāds jebkad ir uzbūvēts.

NIRSpec instrumentu veidoja kompānija EADS/Astrium Eiropas kosmosa aģentūras uzdevumā. Prototips tika izveidots un pārbaudīts Astrium laboratorijā Minhenē. Tagad, kad tas ir nonācis Godārda centrā, tiks pārbaudīta tā savietojamība ar Veba teleskopa prototipu.

NIRSpec instrumenta darbības princips (.MP4; 9 MB)