Šķidrie spoguļi

Publicēts: 2.06.2008

Kāpēc tērēt vājprātīgu naudu un iegādāties stikla spoguli milzīgam teleskopam, ja var izmantot daudz lētāku spoguli, kas veidots no šķidra dzīvsudraba peļķes, kas lēnām rotē?

Šķidro spoguļu ideja ir ļoti sena un šobrīd jau ir uzbūvēti daži eksperimentālie modeļi. Tikai tagad šī ideja sāk nest augļus. Pasaulē pirmā observatorija, kurā atradīsies šķidrā spoguļa teleskops, sāks darbību jau 2009. gadā.

Starptautiskais šķidrā spoguļa teleskops jeb ILMT atradīsies Indijā. Tajā būs iebūvēts 4m spogulis. Finansējumu pamatā nodrošinās Beļģija un Kanāda.

Cita zinātnieku grupa pēta iespējas izveidot divreiz lielāku šķidro spoguli, kā arī ir izskanējuši piedāvājumi novietot šķidrā spoguļa teleskopu uz Mēness.

Šķidrā spoguļa ideja ir pavisam vienkārša. Kad jūs rotējat šķidrumu, tā virsma ieņem parabolisku izliekumu, tieši tādu, kāds ir nepieciešams teleskopa spogulim, lai tas efektīvi fokusētu gaismu. Izmantojot gaismu atstarojošu šķidrumu, piemēram, dzīvsudrabu, teleskopa spogulis ir salīdzinoši lēts un ātri izgatavojams.

Šķidrie spoguļi ir vieglāki, vienkāršāki un to izveidē tiek patērēts mazāk laika. Šķidrā spoguļa izmaksas būs tikai 1/10 daļa no tāda paša izmēra stikla spoguļa izgatavošanas izdevumiem.

Kāpēc tad šķidrie spoguļi nav nomainījuši parastos stikla? Pavisam vienkāršs un loģisks iemesls - tie var stāvēt tikai pilnīgi horizontāli un teleskops var novērot tikai to debesu daļu, kas ir tieši augšā.

Šķidro spoguļu teleskopi ir ideāli vispārējiem debesu novērojumiem. Piemēram, 8 m teleskops, kas novietots labā vietā, var novērot vairāk kā miljards galaktiku, aplūkojot tikai šauro debesu gabaliņu virs teleskopa. Tas arī spētu labi fiksēt pārnovu sprādzienus, kas savukārt palīdzētu astronomiem izprast tumšās vielas esamību un darbību visumā.

Patlaban, bez jau minētā ILMT, tiek strādāts pie 8 m teleskopa ALPACA. Projektu vada Arlīns Krotts no Ņujorkas universitātes. Kādu dienu uz Mēness varētu tikt uzcelts milzīgs šķidrā spoguļa teleskops, kur dzīvsudraba peļķes diametrs būtu 20 līdz 100 metri. Šobrīd Kanādas zinātnieku grupa pēta iespējas izvietot uz Mēness 2 metru šķidrā spoguļa teleskopu.

Papildus dažādu horizontālo spoguļu teleskopu projektēšanai, Ermanno Borra un viņa kolēģi no Lavala universitātes nodarbojas ar tādu šķidrumu izstrādi, kas atļautu pagriezt spoguļus vismaz 30 grādu leņķī, tādejādi palielinot aplūkojamo debesu apgabalu.

New Scientist

1. cydonia tieši 2.06.2008 domāja šādi:

uhhh, traki interesanti.

kāpēc nevarētu virs horizontāli novietotā spoguļa uzriktēt kādu dinamisku gaismas lauzēju, kurš grieztos kur nepieciešams un projecētu bildi uz spoguli? tāpēc ka tā būu liela, smaga, sarežģīta un dārga tehnoloģija. laikam :-/

kāpēc nevarētu šķidro spoguli novietot orbītā? tad virzienam varis nebūtu nozīmes. tāpēc ka tad centrbēdzes rezultātā neveidotos piltuve. ja vien nepaliekam zem spoguļa kādu ievērojamu smagumu. piemēram asteorīdu.

varbūt varētu to parabolu izlocīt ar elektromagnētismu? nevarētu. dzīvsudrabam magnētisms pie kājas.

mja... antigravitācijas draivs zem spoguļa šo lietu atrisinātu vienā setā.