Reflektors

Publicēts: 24.07.2008

Nu kurš gan nezina, ka zvaigznes var apskatīt ar teleskopiem, bet vai jūs zināt, kāda tipa teleskops ir Habls? Ko gan teleskopu veikalā nozīmē Šmita-Kasegrāna tipa reflektors? Kas ir spoguļteleskops? Kāds sakars Īzākam Ņūtonam ar Habla teleskopu?

Reflektors jeb atstarojošais teleskops ir spoguļteleskops, kurā gaismas savākšanu un novirzīšanu līdz debesu vērotājam nodrošina viens vai vairāki izliekti spoguļi. Primārais spogulis ir galvenā detaļa šī tipa teleskopos. Tas savāc gaismu un to atstaro uz fokusa punktu jeb fokusa plakni. Attālums no primārā spoguļa līdz fokusa plaknei ir fokusa garums. Šajā fokusa punktā attēlu jeb gaismu savāc otrs jeb sekundārais spogulis un novirza uz okulāru (viens no vienkāršākajiem reflektoru veidiem).

Viens no pirmajiem reflektoriem tika uzbūvēts 17. gadsimta sākumā. Tā autors bija Nikolo Zučči. Tobrīd spoguļu apstrāde bija ļoti rupjš un neprecīzs process, kā arī bija grūti novietot sekundāro spoguli tā, lai tas netraucētu gaismai sasniegt primāro spoguli. Līdz 1668. gadam tika izmnēģināti dažādi spoguļu izvietojumi, līdz beidzot sekundārais spogulis tika novietots tā, lai tas gaismu atstarotu 90o leņķī. Par šo jaunievedumu jāpateicas seram Īzākam Ņūtonam. Līdz ar 1668. gadā ieviesto modernizāciju, reflektori kļuva par populārākajiem teleskopiem. Šis vienkāršais princips tiek izmantos vēl mūsdienās un tiek dēvēts par Ņūtona tipa reflektoru.

Kopš 17. gadsimta reflektori nav zaudējuši savu popularitāti un tiek plaši izmantoti observatorijās visā pasaulē. Ņūtona tipa teleskops ir mainījies un tam ir izveidotas daudzas modifikācijas, lai efektīvāk savāktu gaismu un pagarinātu fokusa attālumu. Jo lielāka ir primārā spoguļa spēja savākt gaismu, jo nespodrāku objektu varēs saskatīt ar iespējami lielāku detalizācijas pakāpi. Jo lielāks fokusa attālums, jo lielāku palielinājumu var iegūt. F/4 tiek uzskatīts par īsu fokusa attālumu, bet F/10 par garu.

Viens no paveidiem, kas nodrošina lielāku fokusa attālumu, nepagarinot teleskopa trubas izmērus, ir Kasegrēna sistēmas reflektors. Šī tipa teleskopā gaisma sasniedz paraboliski izliekto primāro spoguli, tiek atstarota uz sekundāro spoguli un tad atkal tiek atstarota un fokusēta caur caurumu primārajā spogulī uz okulāru. Rezultātā iespējams "salocīt optisko ceļu" un iegūt garu fokusa attālumu pat samērā īsā teleskopa trubā. Kasegrēna teleskopu pirmo reizi uzbūvēja Laurencs Kasegrēns 1672. gadā. Kasegrēna teleskopam arī ir vairāki paveidi - Ričija-Kretjēna, Dalla-Kirkhama, Maksutova tipa reflektori.

Bez Kasegrēna un Ņūtona tipa reflektoriem vēl pastāv Gregoriāna, kuru izgudroja Džeims Gregorijs. Gregoriāna tipa reflektora piemērs ir Lielais binokulārais teleskops un Vatikāna attīstīto tehnoloģiju teleskops. Jāpiemin arī Heršeliāna teleskops, kuru izveidoja Viljams Heršels, Šīfspīglera, Dobsona un Jolo tipa reflektori.

Gandrīz visas lielākās optiskās observatorijas uz Zemes izmanto reflektorus - Lielais binokulārias teleskops ar maksimālo iespējamo kombinēto diametru 22,8 metri, 11 metru Dienvidāfrikas lielais teleskops, Kanāriju salās esošais 10,4 metru lielais Gran Telescopio Canarias, abi Keck teleskopi (10 metri), 8,3 metru lielais Subaru teleskops, kas atrodas Havaju salās, slavenie 8,1 metru lielie Gemini teleskopi un citi. Arī Habla teleskops ir reflektora tipa.

Pat ar 4'' reflektora tipa teleskopu jums būs nodrošināti neaizmirstami brīži. Mēness, planētas, Saule (ar īpašu filtru), dubultzvaigznes, zvaigžņu kopas, spožākie miglāji un galaktikas - to visu iespējams saskatīt jau ar salīdzinoši nelielu atvērumu. Jo lielāks atvērums un vairāk gaismas spēj savākt teleskopa pirmārais spogulis, jo saskatīsiet mazākus objektus un sīkākas detaļas. Jāpiebilst, ka reflektoros nav novērojama hromatiskā aberācija. Tomēr reflektoriem ir arī savi mīnusi - optika var izregulēties un tad jums nāksies mācīties pašiem vai meklēt speciālistu, kas teleskopu atkal "uzskaņos" jeb veiks kolimāciju, kas gan neesot daudz sarežģītāka par ģitāras noskaņošanu. Reflektora tipa teleskopiem iespējama arī sfēriskā aberācija, kad gaisma netiek fokusēta vienā punktā. Habla telskopā tiek izmantota koriģējošā optika, lai novērstu sfērisko aberāciju. Optika tika uzstādīta 2,5 gadus pēc Habla teleskopa novietošanas orbītā.

Attēlā redzamais Mēness fotografēts ar 4'' Celestron NexStar 4 SE teleskopu komplektā ar Canon Powershot A710IS fotokameru. Autors - Kalbireo no Grieķijas.

Latvijā reflektora tipa teleskopus iespējams iegādāties Teleskopi.lv specializētajā Interneta veikalā.