Putekļu teleskops

Publicēts: 5.06.2008

Zinātnieki beidzot ir izdomājuši, ko lietderīgu varētu izveidot no putekļiem. Teleskopu vai pat vairākus. Vismaz būtu kāds labums no tās putekļu krāšanas uz plauktiem! Jāatrisina tikai savākšanas problēmas, un, kas zin, kad visi būs sev sacēluši teleskopus, varbūt beidzot tie putekļi vairs nebūs jāslauka! Ideāli!

Tiešām, jums ir taisnība, muļķības! No putekļiem, kas apsēduši jūsu māju, nevar uztaisīt teleskopu. No Mēness putekļiem gan var. Atliek to sajaukt ar speciāliem epoksīda sveķiem un oglekli, lai ražotu milzīgus teleskopu spoguļus.

"Mēs samērā viegli varētu izveidot milzīgu teleskopa spoguli uz Mēness, tādejādi ieekonomējot finanses, lai attransportētu spoguli no Zemes," pastāstīja Pīters Čens, kurš uzstājās šī gada Amerikas astronomu biedrības sanāksmē. "Tā kā lielākā daļa materiālu jau ir uz Mēness putekļu veidā, tad jums nevajadzētu līdzi vest tonnām materiālu, tādejādi projekts iznāktu lētāks."

Čens un viņa komanda jau vairākus gadus strādā ar oglekļa šķiedru kompozītmateriāliem, lai izveidotu no tiem augstas kvalitātes teleskopu spoguļus. Reiz viņi nolēma veikt nelielu eksperimentu. Sajaucot oglekļa nanocaurulītes ar īpašiem epoksīda sveķiem un sadrupināta akmens putekļiem, kas uzbūves ziņā līdzinās Mēness putekļiem, viņi atklāja, ka iegūtais materiāls ir ļoti izturīgs, ar betonam līdzīgu konsistenci. Vēl atlika pievienot tikai nedaudz epoksīda un istabas temperatūrā samaisīt iegūto ķīseli. Rezultātā Čena komanda izveidoja 12 collu teleskopa spoguli.

"Viss, ko atlika izdarīt, bija pārklāt iegūto spoguļa sagatavi ar alumīniju un voilà, mēs ieguvām teleskopa spoguli ar ļoti labu atstarošanas spēju," piebilda Duglass Rabīns no NASA Goddāra kosmisko lidojumu centra. "Mūsu metodi var izmantot uz Mēness, liekot lietā visuresošos Mēness putekļus, lai izveidotu milzīgus teleskopu spoguļus līdz pat 50 m diametrā." Šāda observatorija atstātu ēnā jebkuru uz Zemes esošo observatoriju, ieskaitot pagaidām lielāko, kas atrodas Kanāriju salās - 10,4 m Gran Telescopio Canarias.

50 metru teleskopa iespējas, kas pavērtos uz Mēness, ir neizmērojamas. Stabila platforma un atmosfēras neesamība, ļautu aplūkot ārpussaules sistēmu planētu atmosfēru spektru un bez grūtībām noķert izvairīgos dzīvības marķierus - ozonu un metānu. Divi vai vairāki šādi teleskopi, sajūgti vienotā tīklā, spētu fotografēt šīs planētas ap Saulei tuvākajām zvaigznēm un reģistrēt spožuma maiņu, kas ir atkarīga no okeāniem un kontinentiem, kas atrodas uz šīm planētām. Pavisam viegli būtu aplūkot dažādas galaktikas visideālākajā izšķirspējā, lai izzinātu visuma rašanās noslēpumus.

"Milzu teleskopa būve ir pasākums, kas Mēness apguvei piešķir lielu jēgu," teica Čens. "Mēs varētu būvēt arī astronautu mājvietas no šī materiāla, kā arī spoguļus, kas palīdzētu novirzīt gaismu uz Saules paneļu masīviem."