Publicēts jaunākais XMM-Newton kosmiskais katalogs

Publicēts: 2.05.2010

Viena no Eiropas kosmosa aģentūras rentgenstaru teleskopa XMM-Newton zinātnieku komandām ir publicējusi jaunāko 2XMM katalogu, kurš papildināts ar 42 000 jauniem rentgenstaru avotiem Visumā. Apjomīgākajā katalogā ir apkopoti vairāk nekā 250 000 rentgenstaru avoti.

Katru gadu ar šo rentgenstaru teleskopu tiek veikti aptuveni 600 dažādu objektu novērojumi. Izvēlētais objekts parasti aizņem nelielu apgabalu no 30 arkminūtes lielā redzeslauka. Lai apkopotu pēc iespējas vairāk objektu, attēlos tiek meklēti arī citi rentgenstaru avoti, kas tiek apkopoti 2XMM katalogā. Parasti vienā attēlā tiek atrasti vēl vismaz 70 rentgenstaru avoti.

"Mēs atklājam aptuveni 40 000 jaunus objektus gada laikā. Lielākā daļa no tiem, aptuveni 98%, ir agrāk nezināmi un rentgenstaros nenovēroti objekti," teica profesors Maiks Vatsons.

Viens no lielākajiem pārsteigumiem, kas atklāts, veidojot 2XMM katalogu, ir ļoti spožs rentgenstaru avots 2XMM J011028.1-460421 jeb HLX-1, kura masa ir aptuveni 500 reizes lielāka par Saules masu. Tas varētu būt viens no vidējas masas melnā cauruma kandidātiem. Ir zināms, ka pastāv zvaigžņu masas melnie caurumi un supermasīvie melnie caurumi, kuru veidošanās process ir neskaidrs. Viens no populārākajiem scenārijiem ir saistīts ar vidējas masas melno caurumu saplūšanu. XMM-Newton atklājums ir viens no pierādījumiem, ka šādi vidējas masas melnie caurumi pastāv.

2008. gadā šādā veidā tika atklāta vismasīvākā galaktiku kopa agrīnajā Visumā. Katalogā tā atrodama kā 2XMM J083026+524133. Tās masa ir līdzvērtīga 5 × 1014 Sauļu masai.

Pastāvīgi atjaunotais katalogs 2XMM ļauj astronomiem salīdzināt datus rentgenstaru spektrā ar katalogiem citos diapazonos. Tādejādi iespējams atrast objektus, kas parādās tikai konkrētos viļņu diapazonos vai uzvedas pavisam savādāk citos viļņu garumos. Aktīvo galaktiku kodoli, kvazāri un rentgenstaru dubultsistēmas ir vieni no šādiem neparastajiem objektiem.

"Katalogs tagad ir pietiekami liels, lai nodrošinātu labu bāzi kosmisko rentgenstaru avotu izpētei," teica Vatsons. "Katalogam kļūstot lielākam, tā potenciāls pieaug. Šādā tempā mēs sasniegsim pusmiljonu nākamo piecu vai sešu gadu laikā."