Pan-STARRS gatavs darbam

Publicēts: 20.06.2010

2010. gada 16. jūnijā pirmais Pan-STARRS teleskops PS1 ir uzsācis Zemes aizstāvja un asteroīda mednieka pienākumus. PS1 uzdevums būs meklēt Zemei bīstamos asteroīdus un komētas. Tā kā šis instruments fotografēs lielus debesu apgabalus, zinātnieki cer, ka to varēs izmantot arī pārnovu un citu mainīgu objektu izpētei.

"Pan-STARRS ir daudzfunkcionāla ierīce," teica Hārvardas astronoms Edo Bergers. "Teleskops, kurš atkārtoti novēro lielus debesu apgabalus, sniedz daudz jaunu iespēju."

"PS1 zinātniskajā režīmā darbojās jau aptuveni pusgadu, bet tagad mēs esam uzsākuši pilnvērtīgu darbu, strādājot no rieta līdz ausmai katru nakti," teica doktors Niks Kaizers no Havaju universitātes astronomijas institūta.

Pan-STARRS projekta ietvaros PS1 katru mēnesi izpētīs 1/6 daļu no debesīm. Paplašinot šo teleskopu tīklu, zinātnieki cer, ka izdosies savlaicīgi pamanīt ātri lidojošos Saules sistēmas objektus. Atkārtotos novērojumos būs iespējams precīzēt to orbītas un identificēt bīstamības pakāpi. PS1 spēs atklāt daudzus mazus un nespodrus objektus Saules sistēmas nomalē.

"PS1 atklās daudz mazo objektu starp Jupiteru un Neptūnu, trans-Neptūna objektus un komētas. Sistēma spēs atklāt arī planētas izmēra objektus Saules sistēmas ārējos apgabalos," ir pārliecināts Metjū Holmans no Hārvardas-Smitsona astrofizikas centra.

Pan-STARRS ir aprīkots ar pasaulē lielāko digitālo kameru - 1,4 gigapikseļu monstru. Vienā attēlā būs iespējams "noķert" apgabalu, kurš ir tikpat liels kā 36 pilni Mēneši. Habla teleskopa plaša lauka kamera WFC3 vienā attēlā spēj ietvert 1/100 daļu no pilna Mēness diametra.

Gizmo Watch 2008 šī kamera tika ierindota 20 modernās inženierzinātnes dārgakmeņu sarakstā.

"Mēs spēlējāmies uz paša tehnoloģisko iespēju naža asmens," pastāstīja kameras izgudrotājs doktors Džons Tonrijs.

Ja šādu attēlu izdrukātu kā 300 dpi fotogrāfiju, tad ar to varētu noklāt pusi no basketbola laukuma. PS1 šādu attēlu fotografēs reizi 30 sekundēs. Vienas nakts laikā iegūto datu apjomu varētu ierakstīt 1000 DVD diskos.

"Kad Pan-STARRS tika ieslēgts, mēs sapratām, ka dzeram no ugunsdzēsēju šļūtenes," teica Edo Bergners.

Šobrīd mēneša laikā tiek atrasti simtiem objektu. Ar agrākajām iekārtām šādu apjomu varēja atklāt vairāku gadu laikā.

Pan-STARRS pirmais teleskops atrodas Havaju salās, snaudošā Haleakala vulkāna virsotnē.

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

1. peleks tieši 20.06.2010 domāja šādi:

vaine,+adaptīvā optika un ne tikai asteroīdus ķers,betpat skatīsies kas uz marsazemtādauun tāda akmeņa palīdis :D

2. ? tieši 25.06.2010 domāja šādi:

Vienas nakts laikā iegūto datu apjomu varētu ierakstīt 1000 DVD diskos. Varētu arī neierakstīt. Varētu arī ierakstīt 10000 DVD diskos.