Nākamā Veba teleskopa detaļa sasniedz Godārdu

Publicēts: 29.03.2010

Nākamās paaudzes Veba kosmiskā teleskopa detaļas turpina ierasties NASA Godārda kosmisko lidojumu centrā. Šoreiz ieradies ir MIRI instruments, kas darbosies infrasarkano staru spektra vidējā viļņu diapazonā.

Jāpiebilst, ka atvests tomēr nav tas pats instruments, kas dosies kosmosā, bet gan strādājoša kopija jeb modelis. Šo kameru un spektrometru izstrādāja Razerforda Epltona laboratorija Lielbritānijā.

"MIRI strukturālā termālā moduļa STM saņemšana ir nozīmīgs brīdis astoņus gadus ilgušajā izstrādes darbā, kuru veica Eiropas kosmosa aģentūra kopā ar Reaktīvo dzinēju laboratoriju (JPL)," teica Mets Grīnhauss. "Pārbaudes, kuras ar šo modeli tika veiktas Razerforda Epltona laboratorijā, pierāda, ka šis instruments spēs izpildīt visas veikspējas prasības."

Godārda centra inženieri turpinās instrumenta pārbaudi. Viņu mērķis ir pārliecināties, ka šis prototips, kas ir 1:1 reālā instrumenta kopija, perfekti ievietosies teleskopa modelī.

Veba teleskops ir NASA, Eiropas un Kanādas kosmosa aģentūru kopējais projekts. Veba teleskops būs observatorija, kas novērojumus veiks infrasarkano staru spektrā. Paredzēts, ka tas būs Habla teleskopa pēctecis un darba turpinātājs. Teleskopā bez MIRI atradīsies vēl trīs insstrumenti, ar kuru palīdzību būs iespējams "noķert" Visuma pirmo gaismu, izpētīt galaktiku attīstību un planētu un zvaigžņu veidošanās procesus.

MIRI ir kamera un spektrometrs, kas darbosies infrasarkano staru spektrā. MIRI strukturālais termālais modelis pilnībā atbilst reālā instrumenta termālajiem, mehāniskajiem un optiskajiem parametriem.

"MIRI komanda ir priecīga, ka ir izdevies sasniegt šo nozīmīgo punktu pēc tik daudziem izstrādes gadiem," teica Džiliāna Raita.

Veba teleskopa starts patlaban plānots 2014. gadā. Instrumenti kopā ar lielo spoguli, nodrošinās observatorijas jaudu un veiktspēju. Iespējams, ka Veba teleskopa atklājumi radīs revolūciju izpratnē par Visumu.