Milzu radioteleskops

Publicēts: 18.11.2009

Uz 24 stundām, sākot no šodienas, 18. novembra 20:00 pēc Latvijas laika līdz 19. novembrim 20:00 pēc Latvijas laika 35 radioteleskopi no 7 kontinentiem tiks saslēgti vienotā tīklā, lai veiktu 243 tālu kvazāru novērojumus. Tas būs arī jauns teleskopu skaita rekords, pārsniedzot iepriekšējo, kad vienotā tīklā bija saslēgti 23 teleskopi.

Kvazāri ir galaktikas, kuru centrā atrodas supermasīvi melnie caurumi, un kuriem raksturīgs intensīvs starojums radio viļņu spektrā. Kvazāri atrodas tik tālu, ka no Zemes skatoties tie visu laiku "stāv uz vietas". Tādejādi šie objekti ir ideāls atskaites punkts, lai izveidotu koordinātu tīklu, kas līdzīgs platuma un garuma grādiem uz Zemes.

Visu teleskopu dati tiks apvienoti, lai noteiktu šo objektu atrašanās vietu ar ļoti lielu precizitāti, izmantojot ļoti garās bāzes līnijas interferometriju (VLBI). Šī metode jau vairākus gadu desmitus veiksmīgi tiek izmantota astronomijā un ģeodēzijā.

2009. gada augusta sanāksmē Starptautiskā Astronomijas savienība (IAU) nolēma izmantot uzlaboto debesu objektu atskaites sistēmu jau no 2010. gada 1. janvāra. Jaunajā atskaites sistēmā tiks izmantoti 295 kvazāri. Tomēr arī 35 teleskopu veiktie novērojumi nenosedz visas debesis, tādēļ šajā reizē tiek veikti tikai 243 kvazāru mērījumi, kuros piedalīsies teleskopi no Āzijas, Austrālijas, Eiropas, Ziemeļ- un Dienvidamerikas, Antarktīdas un Klusā okeāna salām. Radioteleskopu šķīvju izmērs svārstās no 3 līdz 100 metriem.

Uzlabojot atskaites sistēmas precizitāti, astronomiem būs vieglāk noteikt objektu atrašanās vietu un izmērīt to kustību, attiecībā pret atskaites punktiem.

Papildus informāciju, kā arī iespēju vērot šo teleskopu darbību ar webkameru palīdzību, iespējams speciāli izveidotajā Interneta lapā.

National Radio Astronomy Observatory