Lielā lāča Saules observatorija

Publicēts: 20.05.2009

Lielā lāča Saules observatorijas (BBSO) 1,6 metru Saules teleskops ir sācis darbu. Tas ir lielisks notikums par godu Galileo Saules novērojumiem, kas notika pirms 400 gadiem. "Ar mūsu jauno, balto ierīci Galileo iesāktais darbs attīstīsies agrāk nepieejamos tempos," pastāstīja observatorijas direktors, fizikas profesors Filips Gūde.

BBSO observatorija atrodas augstu virs jūras līmeņa pie Lielā lāča ezera, Amerikā. Tā ir viena no sešām lielākajām uz Zemes bāzētajām institūcijām, kuru finansē ASV valsts.

"Mēs jau esam ieguvuši attēlus, kuru analīze palīdzēs labāk izprast Sauli," piebilda Gūde. "Ar šo instrumentu mēs labāk varēsim saprast dinamiskās vētras un kosmiskos laikapstākļus, kas var atstāt dramatisku iespaidu uz Zemi."

Šī mēneša sākumā zinātnieki ieguva "pirmo gaismu" no jaunā teleskopa. Teleskops darbojas, bet lai tas sasniegtu pilnu jaudu, darbi turpināsies vēl vismaz trīs gadus. Pirmo novērojumu attēli jau tiek apstrādāti.

"Mūsu pirmajā attēlā mēs redzam Saules mainīgo granulāro struktūru, kur lielākās granulas izmērs ir Aļaskas apmēros," pastāstīja Gūde. Profesors piebilda, ka patlaban Saules magnētiskā neaktivitāte ir krietni vien ieilgusi, iespējams, ka tas ir visilgākais miera periods aptuveni 100 gadu laikā. "Jaunais teleskops ir ideāls instruments, lai pētītu Sauli, kad tās aktivitāte sāks palielināties."

Jaunā teleskopa efektīvais atvērums ir trīs reizes lielāks nekā vecajam. Tas ir lielākais Saules teleskops šobrīd pasaulē. Pateicoties savai atrašanās vietai saulainajā Kalifornijā, teleskopa izmantošanai ir vēl plašākas iespējas. Jaunais teleskops tiks izmantots kopējos projektos ar jau esošajiem NASA pavadoņiem, kas veic Saules novērojumus kosmosā.

Teleskopa primārais spogulis tika veidots atjaunotajā Stjuarta observatorijas spoguļu laboratorijā. Spoguļa formas precizitāti nodrošināja jauna tehnoloģija, kurā tika izmantota datorā ģenerēta hologramma. Šo tehnoloģiju nākotnē plāno izmantot arī nakts novērojumiem izmantojamo teleskopu spoguļu ražošanā. Paraboliskā spoguļa formas kļūda ir tikai dažas miljardās daļas no projektētās formas.

Ne mazāk svarīga bija termokontroles izveide, kas nodrošinātu spoguļa temperatūru apkārtējās vides līmenī, vai nedaudz zemāku. Šim nolūkam tika izveidota komplicēta ventilācijas un dzesēšanas sistēma. Pēc dienas novērojumiem, primārais spogulis tiek dzesēts naktī, lai no rīta tas būtu nedaudz vēsāks kā apkārtējais gaiss.

Spoguli notur un tā formu koriģē 36 pārveidotāji. Papildus ir uzstādīta adaptīvā optika un instruments, ar kuru var mērīt magnētisko lauku redzamās gaismas un infrasarkanajos spektros.

New Jersey Institute of Technology