Lidojošais teleskops

Publicēts: 10.01.2010

Vai jūs atvērtu savas observatorijas kupolu, ja ārā plosītos 160 km/h vējš? Domājams, ka lielākā daļa astronomu to nedarītu. NASA SOFIA teleskops pavisam nesen izbaudīja aptuveni 400 km/h spēcīgu vēju.

2009. gada 18. decembrī SOFIA jeb Stratosfēriskā infrasarkano staru spektru astronomijas observatorija lidoja ar modificētu Boeing 747 aptuveni 4,5 kilometru augstumā stundu un 19 minūtes. Divas minūtes no šī laika teleskopa durvis bija plaši atvērtas.

"Šī bija pirmā reize, kad durvis lidojuma laikā bija pilnībā atvērtas," teica Bobs Meijers. "Mēs vēlējāmies noskaidrot vai durvju atvēršana ietekmē lidaparāta vadību un lidošanu, rada akustisko rezonansi dobumā vai kādi citādi ietekmē priekšmetus teleskopa telpā. Kad jūs pūšat gaisu pāri pudeles kakliņam un dzirdat skaņu, tā ir akustiskā rezonanse. Ja tas notiek lidmašīnā, tas var radīt struktūru vibrācijas un izraisīt virkni problēmu."

SOFIA pārbaudi izturēja. "Viss noritēja veiksmīgi. Nevajadzēja veikt nekādus labošanas darbus. Nekas neatskrūvējās un netika bojāts," piebilda Meijers.

98 collu infrasarkanais teleskops ir paredzēts lidojumiem 12 kilometru augstumā, lai pētītu dažādus astronomiskos objektus - Piena Ceļa galaktiku, citas galaktikas, starpzvaigžņu vidi, zvaigžņu un planētu veidošanās procesus, komētas un asteroīdus mūsu pašu Saules sistēmā.

Zemi izskaujošais ūdens tvaiks ir kā neredzama siena, kas traucē veikt infrasarkanā spektra novērojumus, atrodoties uz Zemes. Tādēļ SOFIA paceļās virs šīs sienas, analizējot starojumu, pirms tas sasniedz virsmu.

Teleskops ar tā primāro, sekundāro un terciāro spoguli atradīsies lidmašīnas aizmugurējā daļā. Pārējie instrumenti atradīsies īpašā kabīnē. Paredzēts, ka pārbaudes turpināsies līdz 2010. gada pavasarim, lai pilnvērtīgu zinātnisko darbu uzsāktu 2010. gada rudenī.

"Mēs veiksim pārbaudes visos ātrumos un augstumos," skaidroja Meijers. "Mēs pārbaudīsim arī visas iespējamās teleskopa pozīcijas. Lidojums, kad plānots iegūt pirmos attēlus, notiks 2010. gada aprīlī."