Ķīnā top lielākais radioteleskops

Publicēts: 6.01.2009

45 gadus 305 metrus lielais Arecibo teleskops bija lielākais radio teleskops pasaulē. Taču viss reiz beidzas.

26. decembrī Ķīnas zinātnieki un augstas amatpersonas pulcējās netālu Dawodang, Guizhou provincē, lai liktu pamatakmeni vēl lielākam radio monstram. Pazīstams kā FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), tas tiks būvēts dabīgā ieplakā, mazapdzīvotā apgabalā, kas nozīmē arī mazākus radio traucējumus.

Ķīnas ziņu aģentūras apgalvo, ka $100 miljonu projekts aizsākts 1994. gadā. Kad 2014. gadā tas tiks pabeigts, FAST masīvs no 4600 paneļiem aizņems 2,5 reizes lielāku platību nekā Arecibo teleskops. Turklāt, atšķirībā no Arecibo, virs šķīvja iekarināto uztvērēju varēs pārvietot jebkurā vietā 40° attālumā no zenīta ar 8” precizitāti.

Vēl viena būtiska FAST īpašība ļaus tam mainīt formu. Ievērojama daļa gigantiskā šķīvja spēs pielāgoties optimāliem novērojumu apstākļiem. Tas ļaus FAST izšķirt pat 3” lielus objektus. Lai arī tas nav nekas īpašs salīdzinājumā ar tādiem daudz antenu masīviem kā VLA un ALMA, tomēr tā ir bezprecedenta izšķirtspēja vienas antenas radio teleskopam.

Ķīnas Zinātņu Akadēmijas aizbildniecībā FAST darbinās Ķīnas Nacionālā Astronomisko Observatoriju aģentūra. Nan Rendong, projekta vecākais zinātnieks, norādīja, ka teleskops galvenokārt tiks izmantots pulsāru un ļoti tālu galaktiku novērojumiem, kā arī citu kosmisko objektu novērojumiem frekvenču diapazonā no 70 MHz līdz 3 GHz.

”FAST iespējas būs pārākas par jebkuru citu šobrīd pieejamu instrumentu. Tā ieguldījumu zinātnē pagaidām nav iespējams tā īsti novērtēt,” teica Nan Rendong.

Rakstu sagatavoja Ints