Kas notika pirmajā sekundes triljonajā daļā?

Publicēts: 23.03.2010

Vai tu, Latvijā studējošais student, spēj iedomāties, ka tava universitāte saņem 5 miljonu USD lielu grantu, lai uzbūvētu īpašu teleskopu un noskaidrotu, kas notika Visuma pirmās sekundes pirmajā triljonajā daļā? Kamēr pie mums tā ir milzu nauda un zinātniskās fantastikas cienīgs sižets, ASV tā ir realitāte.

Džona Hopkinsa universitātes komanda, kuru vada astrofiziķis Čarlzs Benets ir ieguvuši Nacionālā Zinātnes fonda grantu 5 miljonu USD apmērā, lai uzzinātu, kas notika brīdī, kad Visums acumirklī izauga no submikroskopiskiem līdz astronomiskiem izmēriem.

Instrumenta būvniecība varētu aizņemt aptuveni piecus gadus. Šis īpašais teleskops novēros lielus debesu apgabalus mikroviļņu diapazonā, atrodoties sausajā Čīles Atakamas tuksnesī.

"Tas ir brīnumaini, ka cilvēkiem ir iespējams palūkoties uz Visuma pirmajiem mirkļiem un noskaidrot, kas tur notika," teica Benets.

Benets savu karjeru aizsāka Cosmic Background Explorer laikos un turpināja ar WMAP jeb Vilkinsona mikroviļņu anizotropijas zondi, lai izpētītu Lielā sprādziena atblāzmu. Interesanti, ka 2009. gadā raksti par WMAP bija visbiežāk citētie visās zinātņu disciplīnās, ne tikai fizikā un astronomijā.

Jauno instrumentu sauks CLASS jeb Cosmology Large Angular Scale Surveyor. Tas mikroviļņu fonā meklēs unikālu polarizācijas signālu, kurš, kā prognozē teorētiķi, ir radies Visuma pirmajos brīžos. Zinātnieki cer, ka ar šī teleskopa palīdzību izdosies apstiprināt izplešanās teoriju, kas apgalvo, ka Visums no singularitātes līdz astronomiskiem izmēriem izpletās ārkārtīgi niecīgā laika sprīdī.

"Sprādziens atstāja viļņus, kurus mēs dēvējam par gravitācijas viļņiem. Šie viļņi rada unikāla veida kosmiskā fona gaismas polarizāciju. Izpētot to mēs varēsim pateikt vai izplešanās teorija ir pareiza vai nē. Piedevām mēs varēsim izpētīt, kā notika izplešanās," skaidroja Benets.

Projektā tiks iesaistīti gan speciālisti, gan arī universitātes studenti.

Johns Hopkins University