Ieklausīties vēsturē

Publicēts: 22.02.2008

Skatoties Saulē jūs redzat 8 minūšu vēsturi. Skatoties uz zvaigznēm, jūs redzat vēl senākus laikus. Klausoties zvaigznēs, iespējams dzirdēt visuma pirmsākumus. MIT piedāvā uzbūvēt milzīgu uztvērēju... uz Mēness.

Mēness ir ideāla vieta astronomiskajiem novērojumiem. Nav atmosfēras, nav civilizācijas gaismu. Nav arī pārāk tālu. Var aizlidot un salabot, ja ir nepieciešams.

Šobrīd NASA ir izvēlējusies 19 Mēness observatoriju piedāvājumus. Viens no tiem ir MIT piedāvātais radioteleskops, kas ļaus klausīties tālā visuma vēsturē jeb "tumšajos laikos", kad veidojās pirmās zvaigznes, galaktikas un tumšā matērija.

Zinātnieki uzskata, ka pirmajos miljards gados pēc Lielā sprādziena, visumā nebija ne zvaigžņu, ne galaktiku, tikai uzkarsēta, necaurredzama gāze. Kad izveidojās pirmās zvaigznes, to starojums jonizēja gāzi un tā kļuva caurspīdīga. Tad beidzot varēja saskatīt visumu. Tas bija arī laiks, kad veidojās mistiskā tumšā viela.

MIT savu ierosinājumu ir nosaucis par Lunāro radio kosmoloģijas masīvu. Projektu vada Žaklīna Hevita.

Mēness radioteleskops sastāvēs no simtiem teleskopu, kas tiks izvietoti 2 km2 platībā. Tas spēs uztvert zemas frekvences radio viļņus.

Visuma "tumšos laikus" no Zemes nav iespējams saskatīt, jo traucē atmosfēra un fona radio traucējumi, kas nāk no visām pusēm. Teleskops, kas būtu izvietots Mēness neredzamajā pusē, būtu dabiski pasargāts no Zemes radio trokšņiem. Astronomi iegūtu klusas, skaidras debesis un iespēju ielūkoties vēl tālāk visuma dzīlēs.

Radioteleskopa uzbūvēšana uz Mēness ir arī daudz vienkāršāks darbs nekā precīzi kalibrēta optiskā teleskopa izveide. Pat ja dažas antenas nestrādātu, teleskops joprojām būtu darba spējīgs.

Teleskopu varētu izmantot arī Saules izvirdumu pētījumiem un vēl precīzākām kosmisko laikapstākļu prognozēm.

MIT Mēness masīva konstrukcijas uzsākšana paredzēta 2025. gadā un kopējās izmaksas varētu pārsniegt 1 miljardu USD. NASA piešķirtais grants ir 500 000 USD.

MIT news