Heršelam paredz spožu nākotni

Publicēts: 11.07.2009

Heršela teleskops ir veicis novērojumus ar visiem tā instrumentiem. Rezultāti ir fantastiski. Pirmie izpētes objekti bija galaktikas, zvaigžņu veidošanās reģioni un mirstošas zvaigznes.

Novērojumu rezultāti liecina, ka Heršela teleskopa instrumenti darbojas labāk, nekā tika cerēts. Astronomi uzskata, ka misiju sagaida spoža nākotne.

24. jūnijā Heršela spektrālais un fotometriskais attēlu uztvērējs SPIRE pirmo reizi tika pavērsts pret divām galaktikām, iegūstot labākos attēlus šajos viļņu garumos un atklājot citas, tālākas galaktikas. Attēlos redzamās galaktikas M66 un M74 ir fotografētas 250 mikronu diapazonā.

SPIRE instruments ir paredzēts, lai pētītu zvaigžņu veidošanos Piena Ceļa un tuvākajās galaktikās. Šis instruments meklēs arī tālas galaktikas, kurās notiek zvaigžņu veidošanās.

Heršela primārais spogulis ir 3,5 metru diametrā, kas ir gandrīz četras reizes lielāks nekā agrāko kosmisko infrasarkano staru observatoriju spoguļi.

22. jūnijā zinātnieki izmantoja HIFI instrumentu, lai aplūkotu molekulāro gāzi, kuru uzkarsējušas jaunās, masīvās zvaigznes Gulbja zvaigznāja zvaigžņu veidošanās reģionā DR21.

HIFI iegūtie dati parāda šī reģiona sastāvu ļoti detalizēti. Instruments veic novērojumus specifiskos viļņu garumos, atklājot spektrālās līnijas, kas ļauj pētīt ne tikai objekta sastāvu, bet arī tā fizikālos apstākļus. HIFI palīdzēs zinātniekiem novērtēt gāzu un putekļu nozīmi zvaigžņu, planētu un pat galaktiku veidošanās procesā.

DR21 reģionā izdevās konstatēt jonizēta oglekļa, oglekļa monoksīda un ūdens klātbūtni.

Savukārt 23. jūnijā zinātnieki veica pirmos novērojumus ar instrumentu PACS jeb fotodetektoru masīva kameru un spektrometru.

Pirmais objekts, pret kuru tika pavērsts PACS instruments, bija Kaķa acs miglājs, kuru 1786. gadā atklāja Viljams Heršels. Kaķa acs miglājs ir ļoti kompleksu gāzes un putekļu čaulu sakopojums, kuru radījusi mirstoša zvaigzne. Lai saprastu, kā zvaigzne var radīt tik sarežģītas struktūras, zinātniekiem jāpēta procesus, kas notiek ļoti tuvu zvaigznei.

Heršela teleskops joprojām tiek testēts un kalibrēts. Šī fāze ilgs līdz novembra beigām, kad sāksies misijas zinātniskā darba posms.