Heršela novērojumi Oriona miglājā

Publicēts: 9.03.2010

Heršela kosmiskā observatorija nesen veica Oriona miglāja novērojumus un atklāja tur dzīvības pastāvēšanai svarīgas organiskās molekulas. Oriona miglājs ir viena no tuvākajām zvaigžņu dzimšanas vietām Piena Ceļa galaktikā.

Detalizēts spektrs tika iegūts ar vienu no trijiem Heršela instrumentiem - HIFI. Tā ir pirmā reize, kad spektrs tika iegūts ar šo instrumentu, kurš agrāk saskārās ar tehniskām problēmām. Iegūtie rezultāti liecina, ka instruments darbojas lieliski.

HIFI spektrā redzami vairāki pīķi, kur katrs pīķis ir Oriona miglājā esoša specifiska molekula. Oriona miglājs ir viena no bagātīgākajām ķīmiskajām laboratorijām kosmosā, kuras darbība līdz galam nav izprasta. Izpētot spektru, astronomiem ir izdevies identificēt dažas molekulas. Darbs tiek turpināts, lai identificētu citas emisijas līmijas.

Oriona spektrs ir ļoti bagāts. Tajā ir identificēts ūdens, oglekļa monoksīds, formaldehīds, metanols, dimetilēteris, ūdeņraža cianīds, sēra oksīds, sēra dioksīds un to izotopu analogi. Zinātnieki prognozē, ka tiks identificētas vēl citas organiskās molekulas.

"HIFI iegūtais spektrs, kuram sekos vēl daudzi, būs patiesa informācijas dārgumu krātuve par to, kādi ķīmiskie procesi notiek aktīvā zvaigžņu veidošanās reģionā," teica Edvīns Berdžins no Mičiganas universitātes.

HIFI nodrošina ļoti augstas izšķirtspējas spektra iegūšanu tādos viļņu diapazonos, kādi nav iespējami ar teleskopiem uz Zemes.

"Ir fantastiski vērot, kā HIFI darbojas," teica Frenks Helmihs. "Mēs ieguvām šo spektru dažu stundu laikā un tas jau ir pārspējis jebkuru citu spektru jebkurā viļņu diapazonā, kāds jebkad iegūts no Oriona miglāja. Šajā spektrā visur ir organiskās molekulas, pat viszemākajos līmeņos, kas norāda uz HIFI precizitāti. Instrumenta izstrāde ilga astoņus gadus, bet bija vērts gaidīt."

"HIFI augstā izšķirtspēja un stabilitāte ļaus mums izveidot ļoti detalizētas blīvuma un temperatūras kartes reģioniem, kuros notiek zvaigžņu veidošanās," stāstīja Toms Filips no Kalifornijas tehnoloģiju institūta. "Tādejādi mēs varēsim ielūkoties aiz zvaigžņu veidošanās aizkara un daudz tiešākā veidā pētīt ķīmiskos procesus, kas saistīti ar zvaigžņu, planētu un dzīvības rašanos."

Herschel Space Observatory