Habla teleskops svin 19 gadu jubileju

Publicēts: 22.04.2009

Droši vien, ka pirms 19 gadiem neviens necerēja, ka kosmiskā observatorija darbosies tik ilgi. Jāatzīst, ka Habla teleskops ir viens no pasaules brīnumiem un cilvēces tehnoloģijas sasniegumiem. Šobrīd kosmiskais teleskops gaida ļoti nepieciešamo labošanas un uzlabošanas misiju, lai turpinātu iepriecināt skatītājus ar jaunām un fantastiskām debesu objektu fotogrāfijām.

Par godu 19. jubilejai Habla teleskopa komanda ir publicējusi Arp 194 fotoattēlu - Jaunības avots. Arp 194 atrodas aptuveni 600 miljons gaismas gadu attālumā Cefeja zvaigznājā.

Savas ilgās darbības laikā ar teleskopu ir nofotografētas daudzas galaktikas, kas savērpušās kosmiska mēroga dejā. Galaktikas, kas saplūst, kas lido viena otrai garām un veido zvaigžņu tiltus gaismas gadu garumā - tie ir neskaitāmi Habla teleskopa attēli, kas ļauj mums palūkoties uz debesīm tā, kā mēs nekad to nespēsim ar savām acīm.

Attēla augšdaļā rezami divu galaktiku kodoli. Šīs milzīgās visuma salas saplūst. Nedaudz uz leju un pa labi no abām "pūces acīm" redzama vēl mazāka spirālveida galaktika, kas vistcamāk atrodas tālāk nekā abas saplūstošās galaktikas. Zilais zvaigžņu tilts it kā savieno šo trio ar ceturto galaktiku, kas atrodas zemāk. Patiesībā tās nav saistītas un šī mazākā galaktika atrodas tālāk. Zilais zvaigžņu tilts ir vienas galaktikas spirālzars, kurā, pateicoties gravitācijas spēku mijiedarbībai, notieka aktīva zvaigžņu veidošanās.

19 gadu laikā Habla teleskops veicis aptuveni 880 000 novērojumus, nofotografējot aptuveni 29 000 dažādus debesu objektus. Attēlu kopskaits pārsniedz 570 000 vienības. Kopējais datu apjoms ir vairāk kā 39 terabaiti.

Hubblesite