Habla teleskops nofotografē Jupiteru

Publicēts: 25.07.2009

NASA zinātnieki pārtrauca Habla teleskopa pārbaudes un uzstādīšanas darbus, lai pavērstu nesen atjaunoto observatoriju pret Saules sistēmas milzu planētu Jupiteru un nofotografētu sadursmē ar komētu vai asteroīdu radušos plankumu, kas mainās dienu no dienas.

Pēdējās dienās pasaules lielākie teleskopi ir pavērsti pret Jupiteru. Ikviens grib redzēt kā risinās kosmiskā drāma. Arī Kosmiskā Teleskopa zinātniskā institūta direktors Mets Mauntains, kas izvirzīja zinātnieku grupu ar Heidi Hemmelu vadībā, lai viņi nofotografētu Jupiteru.

Habla teleskopa attēls, kas tapis 23. jūlijā, ir asākais un detalizētākais optiskais attēls, kurā redzama sadursmes vieta. Šis ir arī pirmais zinātniskais novērojums, kas veikts pēc Habla teleskopa labošanas darbiem. Jupiters tika fotografēts ar jauno plaša lauka kameru WFC3.

"Šis attēls ir fantastisks," teica ASV senatore Barbara Mikulska. "Mēs redzam, ka astronauti un komanda uz Zemes ir veiksmīgi salabojuši Habla teleskopu."

"Šis ir tikai viens piemērs, kurā redzams, ko varēs paveikt jaunā Habla kamera," teica Eds Veilers. "Tomēr labākais vēl ir tikai priekšā!"

"Habla izcilās fotogrāfa spējas mums atklāja patiesi fantastisku 2009. gada sadursmes vietas detalizāciju," teica Hemmela. "Kombinējot šos attēlus ar tiem, kas iegūti ar teleskopiem uz zemes citos viļņu garumos, mēs varēsim labāk izprast, kas īsti notiek sadursmes vietā. Mana vissirsnīgākā pateicība komandai, kas radīja WFC3, un astronautiem, kas to uzstādīja."

Sadursmes vietu pirmais ieraudzīja vaļasprieka astronoms Entonijs Veslijs no Austrālijas 2009. gada 19. jūlijā. Pirms 15 gadiem zinātnieki varēja vērot kā Jupiterā ietriecas Šūmeikera-Levija 9 komētas fragmenti.

"Tā kā šāda mēroga sadursmes ir reta parādība, mums ir ļoti paveicies, ka varam to vērot ar Habla teleskopu," piebilda Eimija Simona Millere no NASA Godārda kosmisko lidojumu centra. Viņa uzskata, ka objekts, kas ietriecās Jupiterā, ir bijis dažu futbola laukumu lielumā. Sprādziena jauda varētu būt tūkstošiem reižu lielāka nekā Tunguskas fenomena jauda.

Jāpiebilst, ka WFC3, kas tika uzstādīta 2009. gada maijā STS-125 misijas ietvaros, vēl nav pilnībā nokonfigurēta.

Hubblesite