Habla teleskopa uzlabojumi

Publicēts: 9.01.2008

Par spīti neskaitāmajiem solījumiem vairs neturpināt uzturēt Habla projektu, šī "visu redzošā acs"tomēr turpina savu darbu un apgādā zinātniekus ar arvien jauniem datiem par visuma dzīlēm. Lai šie dati būtu precīzāki, ASV oficiālās amatpersonas ir devušas zaļo gaismu Habla uzlabošanas projektam.

Habla uzlabojumi tiks īsteni 2008. gadā. Darbus plānots uzsākt augustā, kad kosmosā dosies vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Atlantis ar 7 cilvēku apkalpi. Uz Atlantis klāja atradīsies arī IMAX kamera, kuras safilmētais materiāls tiks apkopots pilnmetrāžas IMAX filmā. Tās pirmizrāde paredzēta 2010. gadā.

Habls, nemaz nepārspīlējot, ir ne tikai ASV, bet visas pasaules dārgums, tādēļ nebūtu lietderīgi atļaut tam vienkārši aiziet bojā. NASA zinātnieki uzsver, ka gaidāmie uzlabojumi būtiski palielinās kosmiskās observatorijas darba spējas.

Projektā, kura kosmiskā daļa ilgs 11 dienas, plānoti 5 izgājieni atklātā kosmosā, kuru laikā astronauti uzstādīs jaunus žiroskopus, lai uzlabotu teleskopa stabilitāti, baterijas un termālos aizsargus, lai maksimāli paildinātu Habla dzīves ilgumu vismaz līdz 2013. gadam. Papildus tiks nomainīta arī fotografēšanas vadības sistēma, lai uzlabotu teleskopa precizitāti.

Viens no Atlantis uzdevumiem būs arī Habla teleskopa orbītas koriģēšana, jo laika gaitā Habls ir zaudējis augstumu.

Daži no uzdevumiem būs patiess izaicinājums astronautiem, jo tik precīzi darbi kosmosā vēl nekad nav veikti. Lai nomainītu optiskās kameras komponentus, astronautiem nāksies atskrūvēt (un galvenais nepazaudēt) vismaz 36 niecīgas skrūvītes. Kā izteicās viens no komandas astronautiem, viņam būšot daudz jātrennējas, lai ar skafandra cimdiem veiktu tik precīzu darbu.

Vēl viens no iecerētajiem darbiem ir speciālas platformas jeb sakabes vietas uzstādīšana, kas paredzēta Habla "nogremdēšanai". Lai cik skumji, tomēr jāatzīst, ka remontdarbi nespēs izglābt Hablu no nolietošanās. Attiecīgi ir paredzēts, ka 2020. gadā Hablam tiks piekabināta raķete, kas to "novilks lejā" un nogremdēs okeānā.

Visu iecerēto uzlabojumu rezultātā Habla produktivitāte varētu celties pat 90 reizes.

Astronomy.com

1. Otto Kacs, feldkurats tieši 2.07.2008 domāja šādi:

"Hablu" nedrīkst noslīcināt okeānā! Tas ir pasaules nozīmes kultūras piemineklis, līdzvērtīgs Eifeļa tornim un Mikelandželo "Dāvidam". Saprātīga ideja varētu būt starptautiska ziedojumu fonda dibināšana, kura līdzekļus varētu izlietot teleskopa noturēšanai augšā - tik ilgi, kamēr rodas iespēja to novest "lejā" vai arī izveidot muzeju - turpat "augšā"!
    Pietiek jau, ka "Mir" noslīcināja...