Habla instrumenti nonāk muzejā

Publicēts: 18.11.2009

Divi no Habla teleskopa instrumentiem tiks izstādīti Smitsona Nacionālajā aviācijas un kosmosa muzejā Vašingtonā. Tie tika nogādāti uz Zemes ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Atlantis pēc labošanas misijas, kas notika 2009. gada maijā.

Astronauti uz Zemi atveda Plaša lauka un planetāro kameru WFPC 2 un COSTAR instrumentu, kas kosmosā bija pavadījuši vairāk kā 15 gadus. WFPC 2 kameras saražotās fotogrāfijas ir vienas no skaistākajām, kurās redzami visdažādākie kosmiskie objekti.

"Tā ir kamera, kas izglāba Hablu," teica Eds Vailers no NASA.

Pēc Habla starta 1990. gadā zinātnieki atklāja, ka teleskopa primārajam spogulim ir sfēriskā aberācija. Tā ārējā mala bija plakanāka par 2,2 mikroniem nekā vajadzēja būt. Pat tik niecīga kļūda, kas ir aptuveni 1/50 daļa no cilvēka mata biezuma, radīja milzu problēmas un nebaudāmus attēlus.

Pirmās labošanas misijas laikā Hablam tika izrakstītas un uzliktas "brilles". 1993. gadā vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Endeavour nogādāja un uzstādīja Hablam WFPC 2 kameru un COSTAR instrumentu. WFPC 2 jau bija ar iebūvētu optisko korekciju, bet COSTAR nodrošināja optisko korekciju pārējiem Habla teleskopa instrumentiem.

Kopš 1993. gada līdz 2009. gadam WFPC 2 kamera ir veikusi vairāk nekā 135 000 novērojumus, tādejādi kļūstot par visražīgāko Habla teleskopa instrumentu ar visilgāko darbības mūža garumu.

"Gadiem ilgi mēs fotografējām Visumu ar WFPC 2 kameru," teica Džons Traugers no NASA JPL. "Šodien mēs fotografējam WFPC 2 kameru, un es domāju, ka, ja jebkad ir bijusi kamera, kas ir pelnījusi, lai to fotografē, tad šī ir tieši tāda."

Smitsona muzejā abus instrumentus varēs apskatīt līdz decembra vidum. Pēc tam tie dosies vairākās ceļojošajās izstādēs uz Dienvidkaliforniju, lai Smitsona muzejā atgrieztos 2010. gada martā.