Habla attēlos apslēptie asteroīdi

Publicēts: 8.05.2022

2019.gadā jūnijā Starptautiskās Asteroīdu dienas ietvaros platformā Zooniverse tika atvērts jauns pilsoniskās zinātnes projekts - Habla Asteroīdu mednieks. Tā ietvaros cilvēki tika aicināti caurskatīt Habla teleskopa fotografēto attēlu arhīvu un identificēt iespējamās asteroīdu pēdas. Kombinējot mākslīgo intelektu un cilvēku acīgumu, tika izanalizētas vairāk nekā 37 000 fotogrāfijas un identificētas 1701 asteroīdu atstātās pēdas.

Habla teleskopa attēli, kas fotografēti ar ACS un WFC3 instrumentiem, tapuši laika posmā no 2002.gada aprīļa līdz 2021.gada martam. Tipiskais ekspozīcijas laiks šiem attēlim ir 30 minūtes. Asteroīdi tajos redzami kā liektas līnijas. Projektā iesaistījās vairāk nekā 11 400 brīvprātīgie, kas identificēja vairāk nekā 1000 asteroīdu pēdas. Šos attēlus pēc tam analizēja, izmantojot mākslīgā intelekta algoritmu. Tā rezultātā tika atlasīts 1031 attēls, kurā bija redzamas 1701 asteroīdu pēdas. Papildus asteroīdu medībām, projekta dalībnieki atzīmēja arī citus astronomiski interesantus objektus - gravitācijas lēcas, galaktikas un miglājus.

Aptuveni 1/3 daļa no identificētajiem ceļiem pieder jau zināmiem asteroīdiem. 1031 piederēja neidentificētiem, blāvākiem asteroīdiem. Lielākā daļa no tiem visticamāk atrodas Galvenajā asteroīdu joslā starp Marsu un Jupiteru.

Šis projekts parādīja, ka Habla teleskopa arhīvs ir izmantojams arī šādu neliela izmēra blāvu objektu pētījumiem, kā arī mudina domāt, ka līdzīgi varētu analizēt arī citu instrumentu fotografēto attēlu arhīvus.

Nākamajā projekta fāzē tiks analizēti neidentificētie asteroīdi, lai mēģinātu noteikt to orbītas, kā arī izmērus un rotācijas periodus. Tā kā liela daļa no asteroīdiem ir atklāti senākos Habla teleskopa attēlos, šobrīd nav iespējams tos izsekot, lai precizētu trajektorijas. Tā vietā astronomi izmantos matemātiskus aprēķinus, zinot gan teleskopa atrašanās vietu, novērojamo apgabalu un citus parametrus, lai aptuveni noteiktu attālumu līdz tiem un iespējamo trajektoriju.

The Hubble Space Telescope