ESPRESSO pirmā gaisma

Publicēts: 6.12.2017

ESPRESSO ir trešās paaudzes spektrogrāfs, ar kuru aprīkots Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielais teleskops (VLT). Šis instruments, kurā tiek izmantots echelle (kāpņu) tipa difrakcijas režģis, ir paredzēts Zemes tipa planētu meklējumiem un stabilu spektroskopisko novērojumu veikšanai. ESPRESSO ne tikai spēs mērīt zvaigznes spožuma izmaiņas ar lielu precizitāti, bet arī spēs apkopot gaismu no visiem 4 VLT teleskopiem, iegūstot 16 metru virtuālo teleskopu.

ESPRESSO ir starptautisks projekts, kas nākotnē nomainīs veiksmīgo HARPS instrumentu, kas atrodas Lasiljas observatorijā. HARPS ļāva reģistrēt ātruma izmaiņas ar precizitāti 1 metrs sekundē, bet ar ESPRESSO iegūto mērījumu precizitāte būs daži centimetri sekundē, kas ļauj to izvietot uz lielāka teleskopa.

"Šis sasniegums ir vairāk nekā 10 gadu darba rezultāts. Atšķirībā no agrākajiem instrumentiem, ESPRESSO spēs izmantot visu VLT jaudu. ESPRESSO būs nepārspējams savā jomā vismaz desmit gadus. Es ar nepacietību gaidu, kad atklāsim pirmo Zemes tipa planētu," pastāstīja projekta vadošais zinātnieks Frančesko Pepe no Ženēvas universitātes Šveicē.

ESPRESSO izmantos radiālā paātrinājuma metodi, lai meklētu ap citām zvaigznēm riņķojošas planētas, kuru gravitācija "iesvārsta" zvaigzni un izraisa spektra izmaiņas. Jo mazāka planēta, jo niecīgākas izmaiņas. ESPRESSO mērījumu precizitāte ļaus atklāt pat nelielas Zemes tipa planētas.

Nākamais solis radiālā paātrinājuma metodes izmantošanā būs HIRES instruments, kurš tiek izstrādāts ESO Ekstrēmi lielā teleskopa (ELT) vajadzībām. Tas spēs reģistrēt vēl mazākas citplanētas, analizēt to atmosfēras un iespējams pat noteikt, vai uz tām ir atrodami savienojumi, kas liecinātu par mums zināmu dzīvības formu klātbūtni.