e-Merlins

Publicēts: 24.04.2009

e-Merlins nav nekāds digitalizēts bruvis no e-Kamelotas, bet gan viens no spēcīgākajiem radioteleskopu masīviem pasaulē. Šomēnes tika pabeigta vecās datu pārraides sistēmas nomaiņa uz daudz jaunāku un jaudīgāku. Septiņus radioteleskopus tagad savieno optiskās šķiedras kanāli, nevis mikroviļņu tehnoloģijas.

"Tā ir mūsu iespēju revolūcija," pastāstīja Tims O'Braiens no e-Merlin projekta, kas pilnībā tiks pabeigts līdz šī gada beigām.

Radioteleskopi reģistrē daudzu debesu objektu izstarotos radio viļņus. Viens radioteleskops, pat tik milzīgs kā 76 metrus lielais Lovela teleskops Češīrā, kur patlaban atrodas projekta e-Merlin vadības centrs, nav pietiekami jaudīgs. Tādēļ šī projekta ietvaros tiek apvienoti vairāki radioteleskopi, lai izveidotu daudz jaudīgāku superteleskopu.

20 gadu laikā starp septiņiem teleskopiem Lielbritānijas teritorijā tika izveidots datu pārraides tīkls, kur pārraidei tika izmantota mikroviļņu tehnoloģija, kas mūsdienās ir ar pārāk niecīgu datu caurlaidību un pārraides ātrumu.

"To varētu salīdzināt ar šauru trubu," stāstīja doktors O'Braiens. "Patiesībā, liela daļa no signāliem, kurus mēs uztvērām ar radioteleskopiem, nekad nesasniedza datu centru."

Pēdējos sešus gadus vecie mikroviļņu sakari pakāpeniski tika nomainīti pret optiskajiem kabeļiem, kas stiepjas simtiem kilometru garumā. Šīs tievās "caurulītes" spēj pārraidīt daudz lielākus datu apjomus ar ievērojami lielāku ātrumu. e-Merlin teleskopu masīvam ir sācies pavisam jauns dzīves posms.

"Tas nozīmē, ka mēs varēsim saņemt visus signālus, kas reģistrēti ar radioteleskopiem," piebilda doktors. "Mēs vienā dienā varēsim izdarīt tik daudz, cik agrāk trīs gadu laikā."

Šie dati palīdzēs ieraudzīt objektus daudz detalizētāk. Profesors Simons Geringtons, projekta e-Merlin direktors piebilda, ka "šī izšķirtspējas un detalizācijas uzlabošana ļaus gan Lielbritānijas, gan pasaules zinātniekiem labāk izpētīt astronomijas pamatjautājumus."

2007. gadā viens no e-Merlin projektā iesaistītajiem teleskopiem - Lovela teleskps - svinēja 50 gadu jubileju. Sers Bernards Lovels, kurš dibināja šo observatoriju, pastāstīja, ka gan observatorijas dzīves ilgums, gan tajā paveiktie atklājumi nebeidz pārsteigt.

"Apbrīnojami, ka par spīti jaunajām tehnoloģijām un instrumentiem, kas ir izveidoti pēdējā laikā, Džordela teleskops joprojām ir tik svarīgs," piebilda Lovels.

Turpmāko gadu laikā e-Merlin projekta vadības centrā Džordelā sāks darboties SKA (kvadrātkilometra masīva) masīva vadības centrs. SKA tiks būvēts vai nu Austrālijā, vai nu Dienvidāfrikas republikā. Tajā tiks apvienoti tūkstošiem teleskopu, kuru kopējā jauda būs vismaz 50 reizes lielāka par visjaudīgāko masīvu mūsdienās.

BBC