Darbu uzsāk VISTA

Publicēts: 15.12.2009

ESO Paranālas observatorijā darbu uzsācis jaunais teleskops VISTA, kas veiks astronomiskos novērojumus redzamās gaismas un infrasarkano staru spektrā. Tas ir lielākais teleskops, kas paredzēts sistemātiskai plašu apgabalu debesu novērojumu veikšanai. Šobrīd ir publicēti pirmie attēli - Liesmas miglājs, Piena Ceļa galaktikas centrs un Krāsns galaktiku kopa.

VISTA ir jaunākais papildinājums ESO Paranālas observatorijas klāstā, kas atrodas Atakamas tuksnesī, Čīlē. Tas atradīsies netālu no VLT teleskopa un varēs baudīt to pašu izcilo debesu kvalitāti. VISTA galvenā spoguļa diametrs ir 4,1 metrs.

"VISTA ir unikāls ESO observatorijas papildinājums. Tam būs vadošā loma dienvidu puslodes debesu novērojumu veikšanā infrasarkano staru spektrā. Neapšaubāmi, ka tas atradīs daudz interesantu objektu, kurus tālāk varēs pētīt ar VLT teleskopu, ALMA un nākotnē iecerēto Eiropas Īpaši lielo teleskopu," pastāstīja Tims de Zējuvs.

VISTAS sirds ir 3 tonnu smaga kamera, kurā atrodas 16 īpaši infrasarkano staru spektra uztvērēji, kurus apvienojot var iegūt 67 miljons pikseļu attēlus. Kamera ir atdzesēta līdz -200oC, lai samazinātu iespējamo infrasarkanā starojuma piesārņojumu. Kameru veidoja Razerforda Epltona Laboratorijas, UKATC un Durhamas universitātes speciālisti.

VISTA ir plaša lauka teleskops, kas paredzēts plašu apgabalu novērojumu veikšanai. Viena attēla apgabals ir aptuveni 10 reizes lielāks par pilnu Mēnesi. Jaunais teleskops ir aptuveni 40 reizes jaudīgāks par iepriekšējo veiksmīgo projektu Two Micron All-Sky Survey.

Pirmajā attēlā redzams Liesmas miglājs (NGC 2024), kas ir putekļu un gāzu mākonis, kur notiek zvaigžņu veidošanās. Redzamās gaismas spektrā tā centrālos reģionus slēpj biezs putekļu slānis. VISTA šo objektu nofotografēja infrasarkano staru spektrā, atklājot jaunās zvaigznes, kas veidojas miglāja iekšienē. Attēlā redzams arī NGC 2023 un slavenais Zirga galvas miglājs.

Otrais attēls ir divu VISTA fotogrāfiju mozaīka, kas atklāj mūsu pašu Piena Ceļa galaktikas centrālo daļu. Šajā attēlā redzami miljoniem zvaigžņu, kas parasti slēpjas aiz bieziem putekļu mākoņiem.

Pēdējā fotogrāfijā VISTA palūkojusies aiz Piena Ceļa galaktikas robežām, nofotografējot slaveno Krāsns galaktiku kopu, ieskaitot šķērsoto spirālveida galaktiku NGC 1365 un iespaidīgo elipsveida galaktiku NGC 1399.

VISTA veiks sistemātiskus dienvidu puslodes debesu novērojumus, piedaloties sešos dažādos projektos piecu gadu laikā. Viena projekta ietvaros tiks veikta visas dienvidu puslodes debesu apskate, bet pārējie pieci fokusēsies uz nelielu apgabalu detalizētāku izpēti. Vienas nakts laikā VISTA spēs saražot aptuveni 300 Gb datu, kas tiks nosūtīti uz ESO digitālo arhīvu, lai pēc apstrādes tiktu iegūtas fantastiskas fotogrāfijas.