42 no 350 šķīvjiem tiek likti lietā

Publicēts: 2.06.2009

Astronomi ir atraduši pielietojumu uzstādītajiem 42 radioteleskopu šķīvjiem no 350 iecerētajiem. Allena teleskopu masīvs (ATA) piedalīsies vairākos nozīmīgos radioastronomijas projektos, ieskaitot ikdienas debesu apskatē.

"ATA ir ātrs un aptver plašu debesu apgabalu, kas to padara par ideālu instrumentu debesu apskates veikšanai," pastāstīja astronomijas profesors un Radioastronomijas laboratorijas direktors Dons Bekers.

ATA masīvu būvē Kalifornijas universitāte sadarbībā ar SETI Institūtu.

Bekers uzskata, ka aptuveni 80% no teleskopa laika tiks izmantoti plašu debesu apgabalu atkārtotai fotografēšanai. Tādejādi astronomi cer atrast tādus nepastāvīgus radio viļņu avotus kā supernovas un gamma staru uzliesmojumus, kas var ilgt no dažām nanosekundēm līdz vairākiem gadiem.

Supernovu radītie radio viļņi spēj izlauzties cauri gāzes un putekļu mākoņiem, tādejādi astronomi var ieraudzīt pavisam slepenas supernovas. Lai arī gamma staru uzliesmojumus var ieraudzīt tikai tad, ja to radītais gaismas stars ir vērsts tieši pret zemi, radio viļņi, kurus rada triecienvilnis, ir reģistrējami no jebkura virziena.

"Mainīgās debesis ir maz pētītas radio viļņu spektrā, tādēļ mums ir izdevība paveikt ko tādu, kas agrāk nav darīts," piebilda pētījuma vadītājs Džefrijs Bouvers. Iespējams, ka astronomiem izdosies atklāt kaut ko pilnīgi jaunu.

Tā kā ATA patlaban veido tikai 42 no iecerētajiem 350 radioteleskopiem, masīvs vēl nevar sacensties ar lielākajiem radioteleskopiem pasaulē un piedalīties īpaši blāvu radiovotu izpētē. ATA turpinās pētīt jau atklātos radio viļņu avotus un analizēt to spektru.

SETI institūts izmantos ATA masīvu inteliģentu būtņu signālu meklēšanai. Paralēli šai nodarbei ATA tiks izmantots arī satelītu izsekošanai. To veiks ASV Gaisa spēki, monitorējot satelītus un atlūzas, lai novērstu sadursmes kosmosā.

Bekers turpinās meklēt finansējumu, lai uzstādītu jaunus radioteleskopus un varētu sacensties ar mūsdienu 100 metru radioteleskopiem. "Mēs kļūsim par pasaules klases radio astronomijas centru," Bekers ir pārliecināts.

UC Berkeley