Texus-47 starts veiksmīgs

Publicēts: 3.12.2009

2009. gada 29. novembrī no Esrangas kosmodroma Kirunā, Zviedrijā veiksmīgi startējusi zinātniskā raķete Texus-47, kas sasniedza 264 kilometru augstumu un bezsvara stāvoklis ilga 6 ar pusi minūtes. Texus-47 misijas ietvaros tika veikti četri eksperimenti.

Freiburgas universitātes zinātnieki pirmā eksperimenta ietvaors pētīja silīcija kristālu augšanu. Uz Zemes šķidrumos, kuros audzē silīcija kristālus, veidojas konvekcijas plūsmas, bet bezsvara apstākļos nē, kas tādejādi ļauj pētīt citas plūsmas, kas nav atkarīgas no gravitācijas.

Āhenas ACCESS izpētes centra zinātnieki veica TRACE materiālu eksperimentu, kurā tika pētīta metāla sakausējumu sacietēšana. Pētījuma ietvaros tika analizēta tāda organisko vielu maisījuma sacietēšana, kas notiek analogi šķidra metāla sacietēšanas procesam. Organiskā "sakausējuma" caurspīdīgums ļāva novērot procesu tiešā veidā.

Trešais un ceturtais eksperiments bija bioloģiskie. Vienu no tiem veica Tūbingenas universitātes zinātnieki, kas vēlējās noskaidrot kā kreses (Arabidopsis thaliana) šūnas reaģē uz dažādiem vides apstākļiem. Eksperimenta mērķis bija izpētīt vai gravitācijas izzušanas gadījumā šūnās veidojas īpašas skābekļa ķēdes, kuru veidošanās ir novērota gravitācijas palielināšanās gadījumā.

Ceturtais eksperiments, kuru veica Mārburgas universitātes mācību spēki, ir saistīts ar sēnēm, kurām, tāpat kā augiem, piemīt gravitropisms, kas ir spēja augt saskaņā ar Zemes gravitācijas lauka virzienu. Eksperimenta ietvaros tika pētīta vienšūnas sēņu Phycomyces blakesleeanus reakcija uz bezsvara stāvokli.

Texus-47 eksperimenta materiāli ir veiksmīgi nolaidušies atpakaļ uz Zemes un nogādāti izpētes centrā.

German Aerospace Center (DLR)