Pasaules gals tiek atlikts

Publicēts: 21.09.2008

Tie, kas gaidīja pasaules galu 10. septembrī, varēja atviegloti nopūsties un pārlikt šo pasaules pēdējo dienu uz 21. oktobri. Tagad brīdis, kad Zemi apēdīs melnais caurums, ir atlikts vēl par vismaz diviem mēnešiem. Tehniskas problēmas turpina vajāt daļiņu paātrinātāju.

Piektdien no rīta 9:27 pēc GMT laika, LHC tunelī izplūda aptuveni tonna hēlija, kā rezultātā 100 LHC magnēti uzkarsa līdz 100oC temperatūrai. Tika izsaukta ugunsdzēsēju brigāde un pagāja labs laiks, līdz inženieri varēja piekļūt tunelim, lai noteiktu bojājuma apjomus. Tie bija lielāki nekā tika gaidīts. Negadījumā nav cietušo un tā sekas neapdraud Zemes iedzīvotājus.

Līdz superzemajai temperatūrai atdzesētie magnēti tika uzkarsēti un optimālie vakuuma apstākļi bija zuduši. Lai veiktu remontdarbus, nāksies uzsildīt sektoru. Pēc labošanas darbiem sektoru vajadzēs lēnām atdzesēt. Kopējais laika zudums varētu būt vismaz divi mēneši.

Noplūde notika starp ALICE un CMS uztvērēja sektoriem (3 un 4) pēc tam, kad tika pabeigti remontdarbi 30 tonnu smagajā transformatorā. Lai arī problēmas ar transformatoru lika pārcelt visus eksperimentus par dažām dienām, zinātnieki bija pārliecināti, ka 21. oktobrī notiks pirmā daļiņu sadursme. Piektdienas negadījums atsvieda šo eksperimentu vismaz par diviem mēnešiem tālākā nākotnē. Protams, ja atkal negadīsies kāda ķibele.

Šķiet dīvaini, ka pēc tik veiksmīga starta 10. septembrī LHC vajā dažādas tehniskās ķibeles. Tomēr jāapzinās, ka šī ir viena no vissarežģītākajām ierīcēm patlaban uz Zemes, un maz ticams, ka tās iekustināšana notiktu bez problēmām.

"Kad mēs veicam brīnišķīgus un grūtus uzdevumus, kas robežojas ar mūsu iespējām, mēs nevaram cerēt, ka viss noritēs gludi," piebilda profesors Braiens Koks no Mančesteras universitātes. "Šī ir cena, kas jāmaksā par visuma noslēpumu atklāšanu."

Telegraph

1. rancune tieši 21.09.2008 domāja šādi:

Un tūlīt vesels bars bļaus ,ka tā bija zīme, un jābeidz eksperimentēt, citādi tas mūsu saules sistēmā radīs melno caurumu, no kura iznāks Nibiru :D

2. Aiv J. tieši 21.09.2008 domāja šādi:

Esam gaidījuši tik ilgi, nu gan jau, ka spēsim pagaidīt vēl nedaudz:)
    S**t happens!

3. lasens tieši 21.09.2008 domāja šādi:

Man tada aizdoma ka nakotne ir predestineta :)

4. x-f tieši 21.09.2008 domāja šādi:

Heh, žēl gan, ka tā.
    Lai gan, ja jau rezultāti tāpat uzreiz pēc sadursmes nav uzzināmi, tad papildus divi mēneši gaidīšanas neko daudz nemainīs.

5. dzimmijs13 tieši 21.09.2008 domāja šādi:

lasens - visi tik gudri palikuši, vārdiņš - iepriekšnolemts - vairs neskaitās pietiekami smalks...

6. NixN tieši 23.09.2008 domāja šādi:

kāda nu šķirba kā kurš izsakās, galvenais ka doma visiem skaidra :) īstenībā sāk jau piegriezties šitā tēma ap un par LHC. šā kā tā piestartēs uz pilnu katušku ja ne oktobrī tad vēlāk un tad jau manīs kas tur un kā. atliek vienīgi cerēt ka viss tur ir tik skaisti, droši un nekaitīgi kā projekta autori saka...gudri var spriest dafiga un dikti, tik nekas no tā nemainīsies :)

7. Redaktors tieši 24.09.2008 domāja šādi:

CERN tikko ir paziņojis, ka LHC varētu tikt ieslēgts tikai 2009. gada marta beigās vai aprīļa sākumā. Papildus labošanas darbiem pievienojas obligātie ziemas apkopes darbi.Nokārt degumu nav vērts vēl, jo arī Habla teleskops pēc palaišanas nebija visai izmantojams, līdz to salaboja. Toties kādas bildes tam nāk ārā...

8. NixN tieši 24.09.2008 domāja šādi:

labāk pa visu to naudu kas aizgāja LHC būtu jaunu orbitālo teleskopu uzbūvējuši, neslikts tāds verķis sanāktu :))

9. Māris tieši 25.09.2008 domāja šādi:

Principā jaunu orbitālo teleskopu cik man zināms jau taisa, nezinu kādā stadijā tas ir projektu vai jau kaut kas tiek darīts, bet tomēr tā lieta virzās uz priekšu.

10. Redaktors tieši 25.09.2008 domāja šādi:

Patlaban top vairāki orbitālie teleskopi. Hubbla aizvietotājs JWST ir tapšanas stadijā (nosen rakstījām par atsevišķu detaļu testiem) un joprojām starta datums tiek plānots 2013. gadā.