Kosmiskie kartupeļi

Publicēts: 21.02.2009

Kas tikai nav pabijis kosmosā - mieži, pupas, tomāti un citi. Beidzot kārta ir pienākusi kartupeļiem. Tie gan nav ierastie bumbuļi, kurus labprāt ēdam ar siļķi un biezpienu, bet gan saldie kartupeļi jeb batātes. Ipomoea batatas pabija tuvējā kosmosā jau 1999. gada jūlijā, bet preses relīze par eksperimenta rezultātiem tika publicēta tikai šonedēļ.

Kosmosā, kā jau noprotat, dārzeņu veikalu vēl nav, kur varētu piebraukt un pasūtīt svaigus kartupeļus, tomātus un tikko salasītus gurķus. Tādēļ zinātniekiem nākas nopūlēties, lai izdomātu veidus kā apgādāt astronautus ar veselīgiem un svaigiem dārzeņiem.

Šis bija pirmais eksperiments, kur tika novērots sakņu augšanas process mikrogravitācijas apstākļos, izmantojot spraudeņus. Spraudeņi apsakņojas daudz ātrāk nekā saknes izdzen sēklas, tādēļ 1999. gada piecu dienu ilgusī misija izrādījās pietiekama, lai šo eksperimentu paveiktu. Batāšu jeb saldo kartupeļu spraudeņi ir īpaši pateicīgi, jo tie ir izturīgi un ātri reģenerējas. Puse no paraugiem devās lidojumā ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Columbia, puse palika Kenedija kosmosa centrā Floridā.

Abos gadījumos tika novērota sakņu augšana, lai gan mikrogravitācijas apstākļos saknēm bija tendence augt perpendikulāri griezuma vietai. Sakņu daudzums abos gadījumos praktiski bija identisks. Mikrogravitācijas apstākļos izauga daudz garākas saknes, kā arī veidojās lielāki cukuru un cietes uzkrājumi, nekā kontrolgrupā uz Zemes. Interesanti, ka kosmosā veidojās mazāka izmēra cietes graudi.

Eksperimenta rezultātā tika pierādīts, ka spraudeņi mikrogravitācijas apstākļos apsakņojas ļoti veiksmīgi. "Tas liek domāt, ka kosmisko lidojumu apstākļi neatstāj negatīvu iespaidu uz spraudeņu veģetāciju un sakņu veidošanu, tādejādi spraudeņus varētu veiksmīgi izmantot saldo kartupeļu pavairošanai kosmisko lidojumu laikā," tika teikts preses paziņojumā.

Nākamais solis ir izaudzēt pilnvērtīgu batāti un ievākt pirmo ražu. Tam, protams, vajadzēs veltīt vairāk nekā piecas dienas.

EurekAlert