Janibacter hoylei, Bacillus isronensis un Bacillus aryabhata

Publicēts: 17.03.2009

Indijas zinātniekiem stratosfēras augšējos slāņos ir izdevies atklāt jaunas baktēriju sugas. Viena no tām ir nosaukta par Janibacter hoylei, par godu astrofiziķim Fredam Hoilam, otra - Bacillus isronensis, par godu ISRO (Indijas kosmosa izpētes organizācija), bet trešā - Bacillus aryabhata, kuras nosaukums atvasināts no antīkajā pasaulē dzīvojušā astronoma Arjabhatas vārda.

Eksperimentā tika izmantots aptuveni 750 000 m3 liels balons, kas gaisā pacēla aptuveni pustonnu zinātnisko instrumentu, kuru skaitā bija arī 16 nerūsējoša tērauda cilindri. Tajos tika savākti gaisa paraugi sākot no 20 līdz 41 kilometru augstumam. Iegūtos paraugus nogādāja divās neatkarīgās laboratorijās, kur tika veikta to analīze.

Visos paraugos tika konstatētas 12 baktēriju un 6 sēņu kolonijas. 9 baktēriju koloniju RNS par 98% sakrita ar uz Zemes dzīvojošo baktēriju gēnu secību. Trīs baktēriju kolonijas - PVAS-1, B3 W22 un B8 W22 - bija pilnīgi jaunas sugas, kurām ir raksturīga ļoti augsta ultravioletā starojuma rezistence.

"Lai arī pētījums neapstiprina šo mikroorganismu ārpuszemes izcelsmi, tas iedrošina turpināt meklēt atbildes uz jautājumiem par dzīvības izcelšanos," pastāstīja Indijas zinātnieki.

Šis jau ir otrais šāda tipa eksperiments. Pirmais tika veikts 2001. gadā. Lai arī pirmajā eksperimentā tika iegūti līdzīgi rezultāti, zinātnieki vēlējās pārliecināties, ka atrastās baktērijas nav nejaušs piesārņojums, kas cilindros nonācis uz Zemes.

ISRO