Cep, cep maizi!

Publicēts: 13.06.2017

Katrs, kas cepis maizi vai tikai sajutis smaržu, kad vēl siltais klaips tiek izņemts no krāsns, zina, ka tās ir patīkamas sajūtas, nemaz nerunājot par maizes garšu. Jaunā "Bake in Space" (Cep kosmosā!) projekta viens no mērķiem ir radīt astronautiem, kas atrodas ilgāku laiku kosmosā, šīs īpašās emocijas, lai uzlabotu viņu psiholoģisko stāvokli. Protams, eksperimenta rezultātus plānots arī izmantot pārtikā.

Projekta ietvaros plānots izstrādāt gan īpašu mīklu, gan krāsni, kas efektīvi darbotos mikrogravitācijas apstākļos. Tā nav tikai vēlme dažādot kosmiskās stacijas apkalpes ēdienkarti, bet izveidot metodiku, kas ļautu iegūt šo pārtikas produktu nākotnē ieplānotajās misijās uz tālākiem Saules sistēmas apgabaliem.

Eksperimenta rezultāts būs parasta baltmaizes bulciņa, kas tiks cepta kompaktā, energoefektīvā konvekcijas (iespējams vakuuma) krāsniņā no īpašas mīklas. Maize būs nedrūpoša.

Ja drupačas uz Zemes ir tikai niecīgs ēšanas blakusprodukts, tad kosmosā mikrogravitācijas apstākļos tās var radīt ievērojamas problēmas, jo var iekļūt gan dažādās iekārtās, gan radīt nepatīkamas sajūtas un piedzīvojumus astronautiem, kuri tās ieelpo.

Pēc tam, kad Gemini 3 apkalpei izdevās kontrabandas ceļā nogādāt kosmosā sviestmaizi (un saprast, ka tā nebija laba ideja), sviestmaizes jau uz Zemes tika sagrieztas kumosiņos un katrs kumoss pārklāts ar želatīna kārtiņu, lai drupačas nelidinātos apkārt. Vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģu laikā un mūsdienās astronauti kosmosā izmanto tortiljas.

Sekosim līdzi projekta gaitai un cerams, ka zinātniekiem izdosies atrast risinājumu, kā nodrošināt patīkamo maizes struktūru, garšu un vienlaicīgi "ne-drupačošanos".

collectSPACE, bakein.space

1. Beķers tieši 20.06.2017 domāja šādi:

Super. Diezgan liels solis, ja skatamies uz to ta, ka maize bija viens no pirmajiem produktiem ko sāka masveidā ražot.
    Kebabs kosmosā