Alus no kosmosa

Publicēts: 30.05.2008

Pats alus gan nav atlidojis no kosmosa, bet Japāņu zinātnieki ir uztaisījuši alu no miežiem, kuri izaudzēti starptautiskajā kosmiskajā stacijā. Tiks saražotas 100 alus pudeles, kas gan netiks realizētas pārdošanā. Kā izrādījās - alus praktiski neatšķiras no tā, ko var nopirkt tuvākajā bārā vai veikalā. Un tomēr, pirmais solis pretī bāram uz Mēness vai Marsa ir ticis sperts.

Japāna ir plaši pazīstama ar alkoholisko dzērienu Saké, bet tagad tā iesoļos alus ražotāju biznesā. 2006. gadā starptautiskajā kosmosa stacijā 5 mēnešus tika audzēti mieži. No šiem miežiem tika izaudzētas trīs miežu paaudzes. Trešās paaudzes graudi tad arī tika izmantoti alus ražošanā.

Kompānija Sapporo cer, ka šā gada novembrī 100 pudelēs tiks iepildīts "Kosmiskais alus". Kompānija sadarbojās Okajamas universitātes biologu Manabu Sugimoto un Krievijas kosmosa aģentūru, lai pētītu ēdamos produktus, kuri audzēti kosmosā. Nākotnē šādus produktus būs iespējams audzēt gan garo lidojumu laikā, gan arī bāzēs, kas tiks izveidotas uz Mēness, Marsa un citur.

"Nākotnē neglābjami pagarināsies laiks, ko cilvēks pavadīs kosmosā. Viņiem nāksies audzēt pārtiku, lai sevi uzturētu. Mēs ceram, ka mums izdosies sasniegt rezultātus, lai cilvēks ne tikai audzē barības vielas, bet var arī tās izbaudīt un justies komfortabli," piebilda Manabu Sugimoto.

Analizējot kosmisko miežu DNS un salīdzinot ar tiem, kas audzēti uz Zemes, tika konstatēts, ka nav nekādu atšķirību. Mieži ir mazprasīgs augs, kas dod labu ražu skarbos apstākļos. Graudi ir bagāti ar škiedrvielām un barības vielām, tādejādi šis augs ir pateicīga kultūra, kuru audzēt kosmiskajos projektos. Visticamāk alus nebūs pirmās nepieciešamības prece, kas tiks ražota uz Mēness vai Marsa, bet šādu eksperimentu rezultātā iespējams atlasīt audzēšanai kosmosā vispiemērotākos augus un to šķirnes.

Alus raudzēšana bezsvara apstākļos gan vēl ir tāla nākotne. 1980tajos gados NASA veica eksperimentus ar gāzētajiem dzērieniem. Tika secināts, ka putas nespēj pacelties uz augšu bezsvara stāvoklī. Putas uz alus krūkas kosmosa kuģī, kurā nepastāv gravitācija, jums ir jāaizmirst, jo gāzes burbuļi paliek iekšā šķidrumā. Šim efektam ir vēl viena ēnas puse - "slapjās atraugas", kad gāze neatdalās no šķidruma un atraugājoties tiek "izsviesta" ne tikai gāze, bet arī šķidrums. Šis ir viens no iemesliem kādēļ uz SKS nav ne mazākās cerības iedzert gāzētas kolas glāzi.

New Scientist

1. kosmiskais miezis tieši 31.05.2008 domāja šādi:

Kam tās muļķības vajadzīgas,tērējot miljonus nodokļu maksātāju naudu? Varbūt nākamreiz "semočkas"audzēs? Pieaugusi cilvēki uzvedas vēl stulbāk par maziem bērniem.

2. kosmiskais miezis tieši 1.06.2008 domāja šādi:

Noteikti derētu arī pamēģināt kosmosā ļergu brūvēt,un vīnu raudzēt.Noteikti vajadzētu izdoties.Pat labākam ,kā uz Zemes.Nākamajām,klonētajām paaudzēm lieliski noderēs tehnoloģijas būvējot rūpnīcas uz Marsa vai citas planētas.