R2 dosies uz kosmisko staciju

Publicēts: 19.04.2010

Šogad uz Starptautisko kosmisko staciju dosies Robonaut 2 jeb R2. Tas ir robots, kuru izveidoja NASA sadarbībā ar General Motors. Robots darbosies kosmiskajā stacijā, veicot pienākumus Destiny moduļa laboratorijā.

136 kilogramus smagais robots sastāv no galvas, rumpja un divām rokām. Tiek plānots, ka R2 uz kosmisko staciju nogādās vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Discovery STS-133 misijas ietvaros, kuras starts plānots 2010. gada septembrī. Pēc R2 uzstādīšanas, inženieri novēros, kā robots darbojas bezsvara apstākļos.

R2 būs jau otrais robots, kas atrodas stacijā. Ārpusē strādā Kanādas kosmosa aģentūras veidotais Dextre, kas sastāv no divām garām rokām un veic darbus, kuru veikšanai astronautiem būtu nepieciešams iziet atklātā kosmosā.

R2 sākumā strādās Destiny laboratorijā. Vēlāk paredzēts robotu uzlabot, lai tas varētu brīvāk pārvietoties pa staciju un, iespējams, strādāt arī ārpus tās.

"R2 izmantošana kosmiskajā stacijā ir tikai sākums cilvēku un robotu sadarbībai kosmosa iekarošanā," teica Džons Olsons no NASA. "Cilvēku un robotu sadarbība būs kritiskais solis Saules sistēmas izpētē, un ļaus mums nokļūt tālāk un sasniegt daudz vairāk nekā mēs spējam iedomāties šodien."

Veiklais robots ne tikai izskatās kā cilvēks, bet spēj darboties līdzvērtīgi. R2 spēs izmantot tos pašus instrumentus, kādus izmanto astronauti. Nākotnē roboti spēs asistēt cilvēkiem un veikt darbus, kuri ir pārāk bīstami cilvēkiem.

Šobrīd notiek intensīvas R2 pārbaudes. General Motors komanda pārbauda robota izturību pret vibrāciju, vakuumu un starojumu. Uz Zemes R2 līdziniekus varētu izmantot rūpnīcās, lai samazinātu cilvēku skaitu pie konveijeriem rūpnīcās.

General Motors